Sökning: "Development-oriented learning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Development-oriented learning.

  1. 1. "Mina egna misstag är oftast det absolut bästa sättet, att det här funkade inte." : En studie om utvecklingsinriktat lärande inom ett HR-team

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Hiller; Frida Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :Development-oriented learning; double-loop learning; learning environment; Utvecklingsinriktat lärande; double-loop lärande; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur medarbetares utvecklingsinriktade lärande tar sig uttryck inom ett HR-team, och vilka faktorer som för individen upplevs som de viktigaste förutsättningar för att utvecklingsinriktat lärande ska ske. De frågeställningar som besvaras är hur det utvecklingsinriktade lärandet tar sig uttryck hos medarbetaren, samt vilka interna och externa förutsättningar som medarbetaren upplever underlättar för att ett utvecklingsinriktat lärande ska uppstå. LÄS MER

  2. 2. Lärande för förbättring och innovation : Hur ledare i offentlig sektor organiserar för lärande för att åstadkomma ständig förbättring och innovation

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Petra Wårstam Larnhed; Petter Gredmark; [2022]
    Nyckelord :Learning organization; quality development; leadership; quality management; Lärande organisation; kvalitetsutveckling; ledarskap; kvalitetsledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ledare i offentlig sektor arbetar med att organisera för lärande i en strävan mot en lärande organisation för att åstadkomma ständig förbättring och innovation.Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsdesign. LÄS MER

  3. 3. Försäkringsutredares lärandevillkor : En kvalitativ studie om försäkringsutredares lärandevillkor i samband med en omorganisation på Försäkringskassan

    Master-uppsats,

    Författare :Samana Safari; [2022]
    Nyckelord :learning conditions; reorganization; government organization; insurance agent;

    Sammanfattning : Organizations are living in a world today where reorganization is a prerequisite for their survival and adaption to the changes demand in the society. During this process, employees’ learning in the workplace is critical for the progress of both employees and organizations, thus organizations are required to create the proper learning opportunities that promote employees’ learning which is not as easy to implement as planning. LÄS MER

  4. 4. "Elevinflytande är väl när det flyter på?" : Ett utvecklingsinriktat arbete om att synliggöra elevinflytandet i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Karlsson; Rebecca Pontán; [2021]
    Nyckelord :Participation; after-school centre; visable learning; multimodality; Elevinflytande; Inflytande; Fritidshem; Delaktighet; Synliggöra; Multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att synliggöra elevinflytandet i fritidshemsverksamheten. Arbetet utgick från aktionsforskning som metod och presenterades via en utvecklingsmodell genom följande steg; nulägesanalys, kartläggning av tidigare forskning, planering och genomförande av aktionen samt kvalitativa intervjuer med elever före och efter aktionens genomförande. LÄS MER

  5. 5. Att främja innovation i undervisning och utbildning : En studie om lärstödjande förändringsledning i samband med omställningen till fjärr- och distansundervisning inom gymnasiet våren 2020

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Carina Hall; [2020]
    Nyckelord :#leadership; #learning; #innovation; #offensive quality development; #change management; #digitization; #ledarskap; #lärande; #innovation; #offensiv kvalitetsutveckling; #förändringsarbete; #digitalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete avslutar Magisterprogrammet i kvalitets- och ledarskapsutveckling vid Mittuniversitet vårterminen 2020. Examensarbetet utgör också en fristående och oberoende studie som är tänkt att komplettera Vinnova-projektet Swedish Edtest som pågår 2020-2022. LÄS MER