Sökning: "Developmental Dyslexia"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Developmental Dyslexia.

  1. 1. Dyslexia, ADHD and Educational Attainment using Polygenic Score: A Meta-analysis

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Simon Lindhagen; [2023]
    Nyckelord :developmental dyslexia; attention deficit hyperactivity disorder; educational attainment; polygenic score; meta-analysis;

    Sammanfattning : Developmental Dyslexia (DD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), and Educational Attainment (EA) are highly prevalent conditions that have a significant impacton individuals' academic and social functioning. These conditions have a complex genetic basis and are often comorbid. LÄS MER

  2. 2. Kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar hos pedagoger på gymnasiet inom dyslexiområdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahdavi-Kiya Azadeh; Madelene Bergström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar svenska gymnasielärare, specialpedagoger och speciallärare har inom dyslexiområdet. I studien undersöks hur väl lärarnas kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar om dyslexi på en allmän- och symptomnivå överensstämmer med deras kunskaper kring lämpliga åtgärder i arbetet med eleverna. LÄS MER

  3. 3. En studie av ordinlärning med elever i årskurs 3 : Påverkan av fonotaktisk sannolikhet och grannskapstäthet på ordinlärning samt koppling till fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Hillerström; Erika Stensson; [2019]
    Nyckelord :word learning; phonotactic probability; neighbourhood density; vocabulary; phonological awareness; verbal short-term memory; Ordinlärning; fontaktisk sannolikhet; grannskapstäthet; vokabulär; fonologisk medvetenhet; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på tidigare forskning som visat att två egenskaper hos ord, hög/låg fonotaktisk sannolikhet och hög/låg grannskapstäthet, kan påverka ordinlärning hos vuxna och barn. I examens­arbetet upprepas ett ordexperiment som tidigare genomförts i USA och Neder­länderna. LÄS MER

  4. 4. Stöttande skrivundervisning för elever i språklig sårbarhet : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Bergsten; Katarina Purwin Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Writing instruction; children; narrative skills; grammar skills; language disorder; developmental language disorder; dyslexia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Zeinab Shareef; [2017]
    Nyckelord :verbal fluency; semantic fluency; action fluency; letter fluency; developmental dyslexia; phonological awareness; RAN; rapid automatized naming; ordflöde; semantiskt ordflöde; FAS; djurflöde; verbflöde; fonologiskt ordflöde; fonologisk medvetenhet; fonologisk förmåga; dyslexi; snabb automatiserad benämning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER