Sökning: "Dewey s teori"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Dewey s teori.

  1. 1. Judendom och judar i bibliografiska klassifikationssystem : En hermeneutisk studie om representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Imani Vestin Cantell; [2023]
    Nyckelord :Classification; classification system; hermeneutics; judaism; DDC; SAB; power; representation ; Klassifikation; klassifikationssystem; hermeneutik; judendom; DDK; SAB; makt; representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur judendom och judar klassificeras i tre bibliografiska klassifikationssystem som används på svenska bibliotek. De valda systemen är Dewey Decimal klassifikationssystemet (DDK), Klassifikationssystemet för svenska bibliotek (SAB) och Judiska biblioteks klassifikationssystem (Stockholmssystemet). LÄS MER

  2. 2. Utomhusaktiviteter i förskolan och förskollärarens roll : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares resonemang om arbete med utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Margie Erman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; Outdoor teaching; Outdoor pedagogy; Preschool; Utemiljö; Utomhusundervisning; Utomhuspedagogik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att öka kunskapen om hur förskollärare uttrycker sig kring utomhuspedagogik och hur de resonerar kring hur det arbetet kan bidra till barns utveckling och lärande. För att analysera svaren till intervjufrågorna använder jag mig av sociokulturell teori som utgår från Vygotskij- och Deweyssynssätt och för att analysera svaren till intervjuerna i resultatdelen av studien. LÄS MER

  3. 3. Barnlitteraturen och vär(l)den : Demokratiska värderingar som synliggörs i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Candice Hermes-Smith; Therés Andersson; [2021]
    Nyckelord :book talks; children’s literature; democracy; values; visual text analysis; barnlitteratur; boksamtal; demokrati; visuell textanalys; värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how norms and values are described in children´s literature and compare these descriptions with the democratic norms and values in the curriculum.  The theory is inspired by Dewey’s theory about the democratic society. LÄS MER

  4. 4. Skiftet till Dewey : Hur har övergången till siffror påverkat svenska folkbibliotek?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Olivia Lindgren; Anny Larsson; [2021]
    Nyckelord :Klassifikationssystem; Dewey Decimal Classification; DDK; SAB; Folkbibliotek; Nyinstitutionell teori; Isomorfism; Sverige; Semistrukturerade Intervjuer;

    Sammanfattning : In November 2008 The National library of Sweden announced that they had decided to switch classification system from the Swedish made SAB system to the international Dewey decimal classification system, in their announcements were recommendations for other libraries to also make the transition to Dewey. This decision was based on cataloging work with being able to reuse international material, make Swedish material more visible internationally and work with a system that is constantly maintained. LÄS MER

  5. 5. Implementeringen av utbildning för hållbar utveckling i svensk grundskolas läroplan : En intervjustudie om hur implementeringen ser ut och fungerar i praktiken, ur lärarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ebba Leandersson; [2021]
    Nyckelord :Education for sustainable development; sustainability pedagogies; attitude and behavior changes; Dewey s theory; Utbildning för hållbar utveckling; hållbarhetspedagogik; attityd- och beteendeförändringar; Dewey s teori;

    Sammanfattning : Utbildning för hållbar utveckling är en oumbärlig komponent för att nästkommande generation ska kunna utveckla kompetenser och färdigheter för att hantera och förebygga de klimatförändringar och miljöproblem vi människor står inför. Skolan anses vara den mest avgörande platsen när det gäller att inspirera, motivera och utbilda miljömedvetna individer. LÄS MER