Sökning: "Dewey tankar på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Dewey tankar på förskolan.

  1. 1. Utevistelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tankar om utevistelsen och dess effekter på barngruppen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Beatrice Karlsson; Amanda Wikdahl; [2017]
    Nyckelord :Förskola; utevistelse; utveckling; lärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares tankar om barns utevistelse samt vilka för- och nackdelar de upplever med utevistelsen. Ett ytterligare syfte är att undersöka vilka effekter förskollärarna anser utevistelsen kan ha på barngruppen. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande under samlingar i förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Zlata Omerovic; Maria Samuelsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; delaktighet; inflytande; samling; pragmatism; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares upplevelser och tankar om barns delaktighet och inflytande under samlingar i förskolan. För att få svar på syftet formulerades två frågeställningar: Vad uppfattar förskollärare som utmanande i arbetet med barns inflytande och delaktighet under samlingar? Vad upplever förskollärare har betydelse för att barns delaktighet och inflytande ska kunna möjliggöras under samlingar? Utifrån studiens frågeställningar skapades tolv intervjufrågor som ställdes till åtta förskollärare under varsin intervju. LÄS MER

  3. 3. Om du lyssnar på mig kanske jag lär mig något! : En essä om relationers betydelse för barnets lärande på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Marie Back; [2011]
    Nyckelord :preschool; closeness-distance; learning relationships; learning; preschols curriculum; Förskola; närhet-distans; pedagogiska relationer; lärande; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore how educators are supposed to prioritize their work at the preschool so that all children are listened to and the conditions necessary for kids to dare to express their feelings and thoughts are in place. How is the relationship important for the child's learning? How do I become a committed educator who knows how to interpret and prioritize my work so it benefits children's learning? I am developing these questions in two parts in my following text. LÄS MER

  4. 4. Utevistelse i förskolan : En studie om hur pedagoger beskriver att de arbetar aktivt med barn utomhus

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Josefine Jönsson; Johanna Trulsson; [2010]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; styrdokument; John Dewey;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete med barnen vid utevistelse samt hur pedagogerna ser på utevistelsens betydelse för barns lärande. I studien studeras vilka styrdokument förskolan arbetar med i utevistelsen, hur pedagoger beskriver sina planerade aktiviteter med barn utomhus och hur pedagoger upplever att de kan utveckla utevistelsen. LÄS MER

  5. 5. "STORABARN". Femåringars tankar om skolan och hur förskollärarna möter upp dessa tankar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Therese Samuelsson; Ann-Chatrine Samuelsson; [2009]
    Nyckelord :skolstart; barns tankar; barnperspektiv;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Här ges en beskrivning en tillbakablick på hur synen på inlärning och utveckling hos barn har sett ut över tid. Förberedelsen för barnens övergång från förskola till skola tas upp likaså en beskrivning av olika pedagogiska inriktningar som påverkat den svenska förskolan. LÄS MER