Sökning: "Dewey teori"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Dewey teori.

  1. 1. Judendom och judar i bibliografiska klassifikationssystem : En hermeneutisk studie om representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Imani Vestin Cantell; [2023]
    Nyckelord :Classification; classification system; hermeneutics; judaism; DDC; SAB; power; representation ; Klassifikation; klassifikationssystem; hermeneutik; judendom; DDK; SAB; makt; representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur judendom och judar klassificeras i tre bibliografiska klassifikationssystem som används på svenska bibliotek. De valda systemen är Dewey Decimal klassifikationssystemet (DDK), Klassifikationssystemet för svenska bibliotek (SAB) och Judiska biblioteks klassifikationssystem (Stockholmssystemet). LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskapslärares pedagogiska praktik i relation till deras uppfattning om syftet med samhällskunskap : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Liv Nilsson; [2022]
    Nyckelord :syfte; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; kvalitativ intervju; gymnasieskola; demokrati;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker samhällskunskapslärares uppfattning av syftet med ämnet och deras uppfattning av sin pedagogiska praktik, samt hur lärarna uppfattar relationen mellan deras syn på syfte och pedagogiska praktik. Bakgrunden är en ämnesdidaktisk diskussion där lärares syn på vad eleverna ska använda kunskaperna till, har påverkan på undervisningens utformning. LÄS MER

  3. 3. Utomhusaktiviteter i förskolan och förskollärarens roll : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares resonemang om arbete med utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Margie Erman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; Outdoor teaching; Outdoor pedagogy; Preschool; Utemiljö; Utomhusundervisning; Utomhuspedagogik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att öka kunskapen om hur förskollärare uttrycker sig kring utomhuspedagogik och hur de resonerar kring hur det arbetet kan bidra till barns utveckling och lärande. För att analysera svaren till intervjufrågorna använder jag mig av sociokulturell teori som utgår från Vygotskij- och Deweyssynssätt och för att analysera svaren till intervjuerna i resultatdelen av studien. LÄS MER

  4. 4. Barnlitteraturen och vär(l)den : Demokratiska värderingar som synliggörs i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Candice Hermes-Smith; Therés Andersson; [2021]
    Nyckelord :book talks; children’s literature; democracy; values; visual text analysis; barnlitteratur; boksamtal; demokrati; visuell textanalys; värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how norms and values are described in children´s literature and compare these descriptions with the democratic norms and values in the curriculum.  The theory is inspired by Dewey’s theory about the democratic society. LÄS MER

  5. 5. Preteritums och imperfekts aspektskillnader i spanskan : Dåtiders inlärning med mikronoveller

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jasmin Belmar Shagulian; [2021]
    Nyckelord :Dewey; imperfekt; mikronovell; preteritum; spanska.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur användandet av mikronoveller som didaktiskt verktyg kan förbättra förståelse och inlärningen av aspektskillnaderna mellan preteritum och imperfekt i spanska. Frågeställningarna var att veta hur användningen av mikronoveller kan bidra och understödja en bättre förståelse och inlärning av aspektskillnaderna mellan tempusformerna preteritum och imperfekt, samt på vilket sätt kan användandet av mikronoveller i spanskundervisning hjälpa eleverna att förstå hur de nämnda aspektskillnaderna fungerar. LÄS MER