Sökning: "Dewey utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Dewey utomhuspedagogik.

  1. 1. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Lindström; [2022]
    Nyckelord :outdoor education; place-based education; experience-based learning; learning by doing; history education; utomhuspedagogik; platsbaserad undervisning; platsbaserat lärande; upplevelsebaserat lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Utomhusaktiviteter i förskolan och förskollärarens roll : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares resonemang om arbete med utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Margie Erman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; Outdoor teaching; Outdoor pedagogy; Preschool; Utemiljö; Utomhusundervisning; Utomhuspedagogik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att öka kunskapen om hur förskollärare uttrycker sig kring utomhuspedagogik och hur de resonerar kring hur det arbetet kan bidra till barns utveckling och lärande. För att analysera svaren till intervjufrågorna använder jag mig av sociokulturell teori som utgår från Vygotskij- och Deweyssynssätt och för att analysera svaren till intervjuerna i resultatdelen av studien. LÄS MER

  3. 3. Närområdesstudier och utomhuspedagogik i samhällskunskapsundervisningen : På vilka sätt kan lokalsamhället användas för årskurs fyra till sex?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Fredrik Olsson; [2021]
    Nyckelord :Outdoor education; neighborhood studies; civics teaching; teachers´ experiences; location affiliation; nature and forest school; city studies and study visits; Utomhuspedagogik; närområdesstudier; samhällskunskapsundervisning; lärares erfarenheter; platstillhörighet; natur- och skogsskola; stadsstudier och studiebesök;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilken betydelse närområdesstudier ochutomhuspedagogisk undervisning knuten till lokalsamhället har för lärare i samhällskunskap,att skapa variation i undervisningen och om samt hur lärare använder närområdet i sinundervisning i årskurs 4–6. Det finns tidigare forskning kring främst natur- och äventyrsinriktadutomhuspedagogik som fokuserar på yngre elever, men mindre kring närområdesstudier,studiebesök och besök från samhället, för ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  4. 4. Skit i boken! Var ÄR lupparna? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Arildsson; Anna Viberg Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; outdoor pedagogy; teachers’ perception; outdoor teaching; Förskola; utomhuspedagogik; pedagogers uppfattningar; lärande utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyze how preschool teachers in seven preschools from different pedagogical perspectives in Sweden think about outdoor pedagogy and whether their perspectives influence their work and how they teach. Three research questions have been formulated in order to investigate the purpose: What are the pedagogues’ perceptions of outdoor pedagogy? What are the pedagogues’ perceptions of the differences between teaching indoors and outdoors? What are the pedagogues’ main perceptions of outdoor teaching?  A qualitative method has been used in this study, the data were collected through interviews and observations using a phenomenographical approach. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik : Pedagogernas förhållningsätt och praktiska arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Loida Innala; [2019]
    Nyckelord :pedagogue; outdoor pedagogy; perception; teaching; activities; pedagog; utomhuspedagogik; förhållningssätt; undervisning; aktiviteter;

    Sammanfattning : Globalization and technology advancement has brought both benefits and dilemma to our society. It has vastly revolutionized the lifestyle of the individual and made children spend more time in front of the television and with their gadgets, compared to the lifestyle fifty years ago. LÄS MER