Sökning: "Dewey"

Visar resultat 16 - 20 av 364 uppsatser innehållade ordet Dewey.

  1. 16. "Learning by doing" som ett förhållningssätt till undervisning av programmering på gymnasiet : Ett elevmaterial för undervisning av felsökning i inledande programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edita Korlat; [2023]
    Nyckelord :Programming didactics; Python; error messages; troubleshooting; Programming 1; upper secondary school; learning by doing ; Dewey; student material; Programmeringsdidaktik; Python; felmeddelanden; felsökning; Programmering 1; gymnasiet; “learning by doing”; Dewey; elevhandledning;

    Sammanfattning : Den snabba digitaliseringen har inte bara lett till stora förändringar i samhället utan också utbildningssystemet i vilket kunskaper om tillämpningar och funktion av olika tekniska system och digitala verktyg har blivit en nödvändighet. Programmering har blivit en naturlig del av processen att förstå dagens digitala system men också ett verktyg för problemlösning och design av digitala lösningar. LÄS MER

  2. 17. Samtal som ökar förståelsen : En kvalitativ studie om vad F-3 lärare anser om boksamtalets betydelse för grundskoleelevers läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Bjermert; Annéa Hellgren; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; pragmatismen; svenskundervisning; Aidan Chambers; John Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F-3 lärares användning av boksamtaloch deras resonemang kring huruvida deras användning av boksamtal kanfrämja utvecklandet av elevernas läsförståelse. Detta är en kvalitativ studie medsemistrukturerade intervjuer av F-3 lärare i mellersta Sverige. LÄS MER

  3. 18. "För att det ska bli en utbildning i mänskliga rättigheter behöver vi ju lyfta fram att det faktiskt är rättigheter det handlar om" : En kvalitativ intervjustudie om barns mänskliga rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Karlsson; Hedvig Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool education; The United Nations Convention on the Rights of the Child; UNCRC; Human rights education; HRE; didactics; children’s human rights; Early Childhood Education; Preschool teachers.;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to find out how preschool teachers could make children aware of their rights and how preschool teachers describe how they work with children’s human rights in the didactically planned teaching based on the four main principles, article 2, 3, 6 and 12 of the UN Convention on the Human Rights of the Child. This study was made against the background that the Convention on the Rights of the Child became Swedish law in January 2020. LÄS MER

  4. 19. Digitala lösningar på praktiska problem : En studie av kemilärares sätt att hantera laborationsundervisning under en snabb omställning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Chemistry education; laboratory work; digital laboratory work; ICT tools; remote learning; didactic relations; habits; Kemiundervisning; laborationer; digitala laborationer; IKT verktyg; distansundervisning; didaktiska relationer; vanor;

    Sammanfattning : Within science education, and chemistry in particular, laboratory work is fundamental. The traditions of including laboratory work in chemistry education is a way to make the concepts of chemistry apprehensible, the aims and goals of laboratory work related to chemistry education are therefore well defined. LÄS MER

  5. 20. Kooperativt lärande i samhällskunskapsundervisningen årskurs 6 : Relationell pedagogik som motivationsskapande redskap.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Alice Sjöstrand; Christoffer Dahl; [2023]
    Nyckelord :kooperativt lärande; engagemang; motivation; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : The main subject of this work is to enlighten the complexity of students’ motivationin social science, with a base in ideologies such as pragmatism, cognitivism, andsocio-cultural. First, there is a brief introduction of our own experiences and thoughtsduring our teacher training, and why we chose this subject. LÄS MER