Sökning: "Deweys tankar om lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Deweys tankar om lärare.

  1. 1. Utomhuspedagogik - Att lära i och om sin närmiljö - En kvalitativ studie om hur lärare använder sig av läroplanens riktlinjer för att främja utevistelse i fritidshemmets verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Nielsen; Fredrik Mohlén; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utevistelse; närmiljöer; styrdokument; situerat lärande; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Vi har liknande erfarenheter från att ha jobbat och besökt flera fritidshem på olika platser med skiljaktiga miljöer. Vår erfarenhet av utevistelse i fritidshemmets verksamhet är att utevistelsen oftast kopplas till elevers rörelsebehov och fria lek. LÄS MER

  2. 2. Identitetsskapandets plats i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karam Salman; [2022]
    Nyckelord :identitetsskapande; undervisning; bildämnet; samhällsstrukturer;

    Sammanfattning : För att bemöta, utmana och inkludera elevernas identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet behöver läraren ta hänsyn till elevernas erfarenheter i undervisningen. Syftet med undersökningen är att belysa identitetsskapandets plats i bildundervisningen utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Demokrati och elevinflytande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fredrik Ignberg; Emil Persson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att behandla problemområde som rör skolansdemokratiska uppdrag. Vårt syfte med studien är att problematisera hur lärarearbetar med demokrati och elevinflytande, samt hur elever upplever det. Detteoretiska perspektivet som ligger till grund för detta arbete är pragmatismenoch John Deweys tankar om demokrati. LÄS MER

  4. 4. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Jönsson; Maria Andersson; [2019]
    Nyckelord :deliberativ kommunikation; demokrati; demokratifostran; demokratimodeller; elevinflytande; läroplan; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER

  5. 5. Utomhusundervisningens betydelse för elevers matematiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Andersson; Nicole Sandström; [2016]
    Nyckelord :elever; fördelar; nackdelar; lek; lärare; matematik; motivation; utomhusundervisning; utveckling;

    Sammanfattning : AbstractI detta arbete behandlas sex lärares uppfattningar om utomhusundervisning i matematiki årskurserna F-3. Syftet med detta arbete är att synliggöra utomhusundervisningensbetydelse för elevers lärande och utveckling i matematikämnet. LÄS MER