Sökning: "DiK"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet DiK.

  1. 1. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  2. 2. Investigating and Fabricating High-K (Al2O3) and Ferroelectric (HfO2) MIM-Capacitors for use in BEOL Fabrication Applications

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Thomas Hackett; [2021]
    Nyckelord :atomic layer deposition ALD ; ferroelectric; metal-insulator-metal MIM capacitors; low thermal budget; rapid thermal annealing RTA ;

    Sammanfattning : Integration of high-K Metal-Insulator-Metal (MIM) capacitors in the Back-end-of-line (BEOL) is a topic of interest for the further development of the process at KTH Royal Institute of Technology. MIM-capacitors benefit from having constant capacitance values over a range of voltages and/or frequencies. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga elevers upplevelser av att lösa matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Dik; Assrin Alzahawi; [2018]
    Nyckelord :flerspråkiga; matematiska textuppgifter; upplevelse; signalord;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur flerspråkiga elever upplever matematiska textuppgifter. Sex elever observerades när de genomförde ett test med textuppgifter och intervjuades sedan. LÄS MER

  4. 4. Hur samarbetar specialpedagogen och klassläraren för att stödja elever med lässvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Dik; Assrin Alzahawi; [2018]
    Nyckelord :Lässvårigheter; läsning; kollegialt lärande och stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två klasslärare i årskurs 2 på två olika skolor samarbetar med specialpedagogen för att stödja elever med lässvårigheter. Undersökningen bygger på kvalitativa metoder, där intervjuer och observationer användes för att få en djupare bild av hur lärarna arbetar med elevers lässvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse och utvärdering av bedömningsmaterial inom kommunikationspartnerträning vid afasi : Bedömning av inter- och intrabedömarreliabilitet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Jenny Söderman; Jenny Wiborg; [2017]
    Nyckelord :logopedi; kommunikationspartnerträning; afasi; reliabilitet; MSC; MPC; MIK; SiK; DiK;

    Sammanfattning : Approximately 10 000 individuals in Sweden are diagnosed with aphasia every year, which can result in severe communication difficulties. Conversation partner training (CPT) is a treatment that aims to help the person with aphasia and their communication partner to have a functional communication. LÄS MER