Sökning: "Diagnos i stad"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Diagnos i stad.

  1. 1. Matematikdiagnosers användning i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Paulsson; Nadia Anjam; [2018]
    Nyckelord :formativ bedömning; gymnasieskolan; individualisering; kartläggning; matematikdiagnoser;

    Sammanfattning : Elever som börjar en klass i gymnasieskolan i Sverige kommer oftast från olika högstadieskolor. Deras skilda bakgrunder leder till att de har med sig skilda kunskaper till skolan. Detta har bidragit till att eleverna skriver en diagnos i matematik i början av gymnasiet för att läraren skall kunna kartlägga elevernas kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Hur identifieras barn i förskoleklass med behov av särskilt stöd? : En studie ur lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Anna-Karin Berglund; Åsa Thomassen; [2015]
    Nyckelord :diagnos; förskoleklass; inåtvänd; särskilt stöd; utåtagerande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare identifierar barn med behov av särskiltstöd i förskoleklass och om det ges likvärdigt stöd till alla. Detta har gjorts genom enkvalitativ studie där lärare (n=17) på tolv skolor i en mellanstor stad i Sverige harintervjuats. LÄS MER

  3. 3. Flyktingbarn och ungdomar i Sverige - Förekomst av trauma, dissociativa symtom och posttraumatisk stress i relation till rapporterad anknytning och upplevt socialt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linus Landén; Lovisa Ingberg Sundsgård; [2015]
    Nyckelord :Flyktingbarn; Trauma; Dissociativa symtom; Posttraumatisk stress; Anknytning; Socialt stöd; Könsskillnader; Fattigdom; Socioekonomisk status; Social Sciences;

    Sammanfattning : Flyktingbarn och –ungdomar är en grupp som löper stor risk för psykisk ohälsa, i och med de potentiellt traumatiserande upplevelser som krig och flykt ofta innebär. Föreliggande studie syftade till att undersöka förekomst av potentiellt traumatiserande upplevelser, dissociativa symtom och posttraumatisk stress hos flyktingbarn och - ungdomar (n = 32) i en svensk kontext, samt hur rapporterat anknytningsmönster och upplevt socialt stöd relaterade till denna förekomst. LÄS MER

  4. 4. Allergi - en påminnelse om vårt ursprung : en kvantitativ enkätundersökning över förekomsten avallergier bland studenterna på Gymnastik & idrottshögskolan i Stockholm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rasmus Karlander; [2013]
    Nyckelord :Allergi; Allergy;

    Sammanfattning : Aim - To investigate the prevalence of allergies among students at The Swedish School of Sport and Health Sciences (GIH) in Stockholm and relate it to factors that previous research in this area found to influence the risk of developing allergic diseases. - Can Hygiene Hypothesis or more specifically the relationships of family structure, socioeconomic status and the degree of overcrowding explain the existence of allergies among students at GIH? - Can the prevalence of allergies among students at GIH be explained by any of the known relationship for the prevalence of allergic diseases this study has taken into account? Method - Quantitative survey of students at GIH in the fall of 2013. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk anpassning för elever med ADHD inom ämnet idrott och hälsa - med fokus på inkluderande anpassningar

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Mats Brorsson; Joakim Karlsson; [2011]
    Nyckelord :ADHD; AFA; idrott och hälsa; inkludering; pedagogisk anpassning;

    Sammanfattning : Det område som undersöks i detta examensarbete är pedagogisk anpassning inom idrott och hälsa för elever med ADHD (Attention Dificit Hyperactivity Disorder). Syftet med undersökningen är att genom användning av vetenskapsteoretiska utgångspunkten ”Grundad teori” undersöka vilka metoder, pedagogiska anpassningar, lärare säger att de använder för att få elever med ADHD att lära sig i ämnet idrott och hälsa i dagens skola. LÄS MER