Sökning: "Dialekter"
Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade ordet Dialekter.
21. Rembong-Wangka : Its position among the Manggaraic languages, some formative elements and adnominal possession
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Rembong-Wangka is an Austronesian language, which together with other little described languages, belongs to the Manggaraic subgroup of Austronesian. One aim is to present information about them, as well as other languages in the area, drawn from not readily accessible sources, including archival material, and information collected by the author in Flores. LÄS MER
22. Landet mellan Sverige och Norge : En kartläggning av Skillingmarksmålet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att kartlägga och uppmärksamma utmärkande språkliga drag i det lokala målet i Skillingmark, en bygd belägen ett par kilometer öster om riksgränsen till Norge i västra Värmland. Vidare undersöks i detta arbete huruvida olika dialektalt betingade språkliga drag kan knytas till språkbrukarens ålder som en faktor som påverkar den språkliga variationen. LÄS MER
23. Dialekter i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
24. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : pedagogernas arbetssätt
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärarna i studien arbetar med flerspråkighet och vilka förutsättningar de anser att de har för att arbeta med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Den metod som valts för att samla in data är semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER
25. Framtiden för meänkieli : Språklig identitet hos tornedalska elever i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv i sin undersökning om tornedalska elevers språkliga identitet och relation till meänkieli. Studien utfördes genom triangulering som bestod av visuella språkliga porträtt, gruppintervjuer och fältanteckningar i tre fjärdeklasser i två olika tornedalska skolor. LÄS MER