Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. FEEDBACK IN THE ERA OF GENERATIVE AI
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate the perception of students and educators in higher education towards feedback provided by large-language model AI, with feedback and interaction with human educators. Theory: Drawing on the dialogism framework and considering the emotional and relational aspects of feedback, this study examines the role of dialogue and interaction in feedback processes and the implications of integrating AI-generated feedback with human feedback. LÄS MER
2. Är det fria ordet fritt i läromedlen? : En studie av synen på argumenterande texter.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Based on the democratic goals and mission in the Swedish curriculum and the rapidly changing media landscape, this study examines how textbooks, for pupils aged 13-15, present the writing of argumentative texts. Using content analysis and Ivanić's six discourses of writing and learning to write as a framework, fundamental aspects are reviewed: the writer, the reader, the media, the function attributed to the argumentative texts, and the writing discourse. LÄS MER
3. Grundskollärares inkludering av dialogisk högläsning i undervisningen. : En intervjustudie om hur grundskollärare undervisar och arbetar med dialogisk- och traditionell högläsning i årskurs 1–3.
M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Elever utvecklas i alla ämnen genom ett gott ordförråd. Bristande ordförråd kan leda till att elever tappar kunskaper både i skolan och vardagen. Dialogisk högläsning erbjuder elever i alla åldrar möjlighet att diskutera och reflektera över texters innehåll. LÄS MER
4. ‘A Catalyst Into Queer Life’: Gender-Open Parenting as an Abolitionist Practice
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Tema GenusSammanfattning : As practitioners of gender-open parenting, the refusal to impose a gendersex identity on children, my interviewee/collaborator and I engage in a dialogic interview about our shared embodied, everyday, relational parenting practices. I ask: What do we do when we do gender-open parenting? What does gender-open parenting do? If Marquis Bey and their black trans feminist theory set the scene, Sara Ahmed provides me with the concepts to move the methodology toward an abolitionist phenomenology beyond resistance to cisgender ideology. LÄS MER
5. ”Man ska inte heller stånga sig blodig till att alltid göra allting digitalt” : En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare i årskurs 1-3 om deras erfarenheter och uppfattningar av digitala och analoga verktyg vid dialogisk högläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Den dialogiska högläsningen har en stor betydelse för språkutvecklingen. Undervisningen utvecklas konstant och skolan får tillgång till allt fler digitala verktyg. LÄS MER