Sökning: "Dialogicitet"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet Dialogicitet.

  1. 1. Varför i all fridens dar? Dialogicitet och det outsagda i "Ode to Billie Joe", "Jon Andreas visa" och "Sjön".

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Anna Döbling; [2023]
    Nyckelord :Sånglyrik; dialogicitet; det outsagda;

    Sammanfattning : Hösten 2016 släpptes Frida Hyvönens fullängdsalbum Kvinnor och barn. Hyvönen hade sedan albumdebuten 2005 gjort sig ett namn som musikalisk novellist, men dittills enbart på engelska. Flera journalister uppmärksammade att albumets första spår, ”Sjön”, korresponderade med Bobbie Gentrys ”Ode to Billie Joe”. LÄS MER

  2. 2. Identitet, solidaritet, auktoritet : Omtal och positionering i anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Susanna Birg Andersson; [2021]
    Nyckelord :government communication; pronouns; systemic functional grammar; SFG; appraisal theory; engagement; positioning; Public Health Agency of Sweden; National Board of Health and Welfare; Swedish Civil Contingencies Agency; covid-19; myndighetskommunikation; pronomen; SFG; appraisalteorin; dialogicitet; positionering; Folkhälsomyndigheten; Socialstyrelsen; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; MSB; covid-19;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) konstruerar identiteter och gemenskaper med de inledande anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19. Materialet utgörs av 40 transkriberade anföranden från perioden mars 2020 till januari 2021 som analyseras i tre steg. LÄS MER

  3. 3. "Elever hjälper elever att nå ett mål" : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med kamratrespons i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Felicia Siudak; Hanna Dahlin; [2021]
    Nyckelord :Kamratrespons; skrivprocesser; skrivutveckling; dialogicitet; processkrivning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa hur två lärare definierar begreppet kamratrespons samt deras metoder, motiv och upplevda utmaningar. Tidigare forskning lyfter fram olika perspektiv; kamratrespons som en del av skrivprocessen samt som ett sätt att lära genom samspel och kommunikation. LÄS MER

  4. 4. – Ja men usch ... – Nä men exakt ... : En interaktionsanalys av samtida svenska ja men/nej men-konstruktioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Susanna Birg Andersson; [2021]
    Nyckelord :conversation analysis; CA; appraisal theory; engagement; yes but; no but; yeah but; conjunctions; particles; disaligning; interaktionsanalys; conversation analysis; CA; appraisal; dialogicitet; ja men; jamen; nej men; nämen; jo men; jomen; konjunktioner; partiklar;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks användningen av den etablerade och utbredda konstruktionen ja men/nej men, vars mångskiftande interaktionella betydelse i det svenska samtalsspråket inte tidigare har klarlagts i regelrätta studier. Utifrån en CA-baserad metodik och en modifierad modell av appraisalteorins dialogicitetssystem har ja men/nej men-konstruktionernas position, funktion, attityd och form i fyra dyadiska poddsamtal kategoriserats och analyserats. LÄS MER

  5. 5. Intern och extern röst i gymnasiearbetet : En kvalitativ studie om elevers diskursiva kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Tell; [2021]
    Nyckelord :intern röst; extern röst; diskursiv kompetens; appraisal framework; interimtext;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur elever hanterar intern och extern röst i sina gymnasiearbeten för att ge en inblick i vilken diskursiv kompetens elever kan uppvisa i slutet av sin gymnasieutbildning. Tidigare studier visar att elever och studenter har svårt för att balansera den interna och de externa rösterna för att skapa dialog i texter. LÄS MER