Sökning: "Dialogisk förhållningssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Dialogisk förhållningssätt.
1. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER
2. Högläsning som språkutvecklande inslag på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Idag dagens skola förekommer högläsning främst som en mysig stund eller som en pausaktivitet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad förståelse för hur man kan använda högläsning som ett språkutvecklande inslag i undervisningen. Ett urval av artiklar gjordes efter systematiska sökningar i tre olika databaser. LÄS MER
3. Klassrumsmiljöns och arbetsmetodernas påverkan på elevers muntliga förmåga : En empirisk undersökning utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Kommunikation kan ske via tal, skrift eller kroppsspråk. Elever kommunicerar dagligen både hemma och i skolan. Syftet med studien är att undersöka vad som kan påverka elevers muntliga förmåga, där studien är avgränsad till kommunikativa förhållningssätt, arbetsmetoder och klassrumsmiljö. LÄS MER
4. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER
5. Den uteblivna dialogen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna uppsats är skriven med syftet att undersöka Malmö stads arbete med symmetrisk och dialogisk kommunikation med sina medborgare i sociala medier. Med uppsatsen hoppas vi nyansera bilden av de organisatoriska krav som ställs på organisationer för att kunna bedriva symmetrisk tvåvägskommunikation. LÄS MER