Sökning: "Dialogiska samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Dialogiska samtal.

  1. 1. Från då till nu och vidare mot framtiden : En hermeneutisk studie om tidigare missbruk och hur det har influerat individers perspektiv på livet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Nyström; Mylläri Marcus; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa en djupare förståelse över individers upplevelser av ett tidigare missbruk och dess inverkan på livet i efterhand och avsåg att besvara frågeställningen: Hur upplever individer som varit i missbruk att detta har influerat deras perspektiv på livet? Då upplevelsen av ett missbruk tenderar att vara en komplex upplevelse så valdes hermeneutiken som metodansats. Den hermeneutiska metodansatsen gjorde det möjligt att kunna få en bredare och djupare förståelse kring fenomenet. LÄS MER

  2. 2. Hjärtats bildning : Om den emotionella kompetensen i skönlitterär läsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nickolina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Deep reading; fiction; value base; Djupläsning; skönlitteratur; värdegrund;

    Sammanfattning : Abstract This study intends to shed light on the legitimization of reading fiction and to examine the possibility of integrating basic value issues into the subject of Swedish. The focus is students' reading of fiction and how they reason around humanity and justice dilemmas. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  4. 4. Att tala i svenskämnet i årskurserna F–3 : Intervjustudie med lärare i ämnet svenska om arbete med att utveckla talförmågan hos elever med talängslan och selektiv mutism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Backström; [2019]
    Nyckelord :svenskämnet; dialogisk teori; intervju; tala; talängslan; selektiv mutism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här studien var att undersöka vilka förutsättningar några utvalda lärare i ämnet svenska erbjuder elever i f-3 med talängslan eller selektiv mutism, i syfte att utveckla deras talförmåga. Att tala är centralt i svenskämnet och studien fokuserar på de förutsättningar de utvalda svensklärarna ger elever som på något sätt har svårt med talet. LÄS MER

  5. 5. Textsamtalets variationer : En intervjustudie om lärares strategier vid textsamtal om skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Gustavsson; Hanna Ljungkvist; [2017]
    Nyckelord :Lärare; läsförståelse; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Redan från födseln deltar barn i samtal vilket innebär att de bör få möjlighet att fortsätta samtala med varandra för att skapa en grund för god kommunikation. De texter som behandlas i skolans värld blir allt mer komplexa vilket innebär att elever måste få möjlighet att samtala om det lästa. LÄS MER