Sökning: "Dialogval"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Dialogval.

  1. 1. Agens och dess påverkan på parasociala romantiska relationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Josefine Stiberg; Anna Loberg; [2022]
    Nyckelord :Faktisk fiktiv agens; parasociala romantiska relationer; dejting-simulatorer;

    Sammanfattning : Studien avsåg att svara på frågeställningen; Hur påverkas autenticiteten i en parasocial romantisk relation av FFA? I en komparativ, kvalitativ studie undersöktes hur testdeltagare reagerade på två snarlika dejting-simulatorer. Det enda som skiljer de två artefakterna åt är att den ena inte innehåller FFA, faktisk fiktiv agens, alltså möjligheten att påverka det huvudsakliga narrativet och dejtens utfall. LÄS MER

  2. 2. Vem pratar jag med nu? : Hur könet på en NPC karaktär kan påverka dialoger i spel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Linnéa Eklund; [2018]
    Nyckelord :Genus; Dialog; Samtalsmönster; Datorspel;

    Sammanfattning : I denna undersökning så var avsikten att se ifall spelare tilltalar NPC-kompanjoner i dialoger på olika sätt beroende på vilket kön de har, samt huruvida detta kan påverka dialogerna i digitala spel. För detta så skapades en artefakt innehållande två spelsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Hur agency påverkas av dynamiska dialogval i digitala rollspel : En jämförande studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Christoffer Carl Bodegård Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Agency; Role-playing games; Dialog Choices; CRPG; Dialogsystem; Agency; Rollspel; Dialogval; CRPG; Dialogsystem;

    Sammanfattning : Denna studies frågeställning undersöker hur spelaren upplever agency när dialogsystem i digitala rollspel visar respektive gömmer otillgängliga dialogval. I arbetets bakgrund presenteras definitioner av agency, samt vad tidigare undersökningar nått för slutsatser om termen. LÄS MER

  4. 4. Immersion och Tidsbegränsade Dialogval i Dataspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Dan Fogelberg; [2014]
    Nyckelord :Immersion; Dialogsystem; Dataspel;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker hur tidsbegränsning på dialogval i spel påverkar spels förmåga att skapa immersion. Immersionsbegreppet gås igenom och flertalet saker pekar på att tidsbegränsningen kan ha en effekt på spelarens immersionsnivå. LÄS MER