Sökning: "Diana Magnusson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Diana Magnusson.

  1. 1. Multiculturalism for integration and the repertoires of racializing the other: A case of Kenyan immigrants living in Sweden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Diana Waruhiu Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Integration; Multiculturalism; Stereotyping;

    Sammanfattning : This study is grounded on qualitative interviews with 12 adult Kenyan immigrants living in Sweden regarding their experiences of othering, racialisation, creation of divisions in society based on “us” and “them” linked on repertories of racializing the other in the Swedish multicultural environment. I engage with stereotyping as theory which is used as a tool to pick difference, racialize the respondents by white Swedish natives, and how these actions affect the respondents in their everyday life in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Det är en tolkningsfråga - Förskolechefers uppfattningar av deras pedagogiska ledarskap

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Magnusson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogiskt ledarskap; skolledarskap; förskolechef;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet för studien är att utifrån ett fenomenografiskt perspektiv undersöka hur förskolechefer uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Detta görs genom att studera vad förskolechefer menar är målet med sitt uppdrag som pedagogiska ledare, vilka handlingar de anser ingår i det pedagogiska ledarskapet samt vad de uppfattar som förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet. LÄS MER

  3. 3. "Det bästa läromedlet som finns!" En fallstudie i att använda skönlitteratur i undervisningen för tidigare åldrar.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Diana Magnusson; Jenny Bergman; [2007]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Undervisning; Lärandemiljö; Effekt;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur lärare i grundskolans tidigare år bedriver sitt arbete medskönlitteratur i undervisningen, hur lärandemiljön ser ut samt vad lärarna anser att arbetssättet får för effekter förelevernas lärande?HuvudfrågaFör att besvara syftet med vår studie har vi valt att konstruera tre frågor av undersökande karaktär.-Hur använder sig lärare av skönlitteratur i undervisningen?-Hur ser lärandemiljön ut?-Hur uppfattar lärarna effekterna för elevers lärande?Metod och materialFör att besvara undersökningens syfte användes en kvalitativ fallstudie, där de huvudsakliga informations-källorna är observationer och intervjuer. LÄS MER