Sökning: "Dick Alexander"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Dick Alexander.

  1. 1. Criticism of Emerson's Transcendentalism in Melville's Moby-Dick

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Alexander Myrén; [2019]
    Nyckelord :Transcendentalism; Melville; Emerson; Ahab; Ishmael;

    Sammanfattning : In conceptualizing Moby-Dick; or, the whale, Herman Melville was both drawn and opposed to the ideas of Ralph Waldo Emerson. Through an analysis of the main characters in MobyDick and Emerson’s writing, it becomes evident that Transcendentalism is embodied in the characterization of the novel’s main characters. LÄS MER

  2. 2. Drömmer svenskämnet om hållbar utveckling? : En ekokritisk läsning och didaktisk diskussion om romanen Blade Runner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexander Vainikainen; [2016]
    Nyckelord :Blade Runner; ecocriticism; ecocritical pedagogy; ecofeminism; sustainable development; Blade Runner; ekokritik; ekokritisk pedagogik; ekofeminism; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka vad det finns för didaktiska möjligheter i att utföra ekokritiska läsningar av dystopisk skönlitteratur vid undervisning om hållbar utveckling i svenskämnet. För att undersöka detta utfördes en ekokritisk läsning av science fiction- romanen Blade Runner, originaltitel Do Androids Dream of Electric Sheep, av Philip K Dick. LÄS MER

  3. 3. Kundkort och kundlojalitet i dagligvaruhandeln - En analys av kunders utsagor om lojalitet och kundkort

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Monika Åkesson; Alexander Malmborg; [2003]
    Nyckelord :Lojalitet; Lojalitetsprogram; Dagligvarudetaljhandel; Dagligvarubutiker; RM; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett kundperspektiv skapa en ökad förståelse för kortkunders butikslojalitet och syn på kundkort i dagligvarudetaljhandeln. Som utgångspunkt har vi haft en analysmodell om affektiv, kognitiv och konnativ kundlojalitet, av Dick & Basu (1994). Vi har använt oss av en explorativ undersökningsmetod. LÄS MER