Sökning: "Didactic model"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden Didactic model.

  1. 1. Från formulering till realisering : - Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbetes väg från dokument till konkret arbete

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Anna Brannius; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate the transition of the document “Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete” from theoretical guidelines to practical implementation. Another aspect of the essay involved an examination of how the concepts of knowledge, experience and religious experience were utilized within these guidelines and in the written plans of confirmation work across three parishes. LÄS MER

  2. 2. Biologiundervisningens metoder och innehåll : – en fråga även för elever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Erica Wild; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic context; Inclusive education; Professionality; Pupil influence; Swedish upper secondary school; Biologi; Didaktisk kontext; Elevinflytande; Gymnasiet; Inkluderande undervisning; Professionalitet;

    Sammanfattning : According to the Swedish school law, pupils should have the possibility to influence their education – both in learning methods and content. However many teachers find it hard to operationalize the pupils’ influence in their teaching. LÄS MER

  3. 3. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER

  4. 4. Lärares digitala kompetens : En studie av en webbutbildning för lärares digitala kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Heidenfors; [2023]
    Nyckelord :digitala lärresurser; didaktik; digital utbildning;

    Sammanfattning : In this essay, the Swedish National Agency for Education's course ”Choosing and Evaluating Digital Learning Resources” is analyzed. The research questions include how the course is structured, if anything is emphasized as important in working with digital tools (and what is emphasized if so), and how much explicit advice is given to teachers and how this advice is formulated. LÄS MER

  5. 5. Jag har snövatten! : En kvalitativ studie om de yngsta barnens meningsskapande under kemiaktiviteten ”Olika ämnens löslighet i vatten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :the youngest children; interaction; materials; meaning-making; productive questions; de yngsta barnen; interaktion; material; meningsskapande; produktiva frågor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about the youngest children's meaning-making based on a chemistry content in the activity "Solubility of different substances in water". The study is conducted from a socio-cultural perspective. The study is qualitative and based on the methodological approach Design-based research. LÄS MER