Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Students' perception of the role of mathematics in their physics education

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Johan Walfridsson; Anders Arvidson; [2023]
    Nyckelord :Didactics; Physics education;

    Sammanfattning : The deep interdisciplinarity between physics and mathematics is not always easy to grasp for students. Transferring mathematical skills to a physical context is demanding, and students mainly use mathematics tools (i.e., formulas) for pure calculations rather than as a basis for reasoning. LÄS MER

  2. 2. Variera för att effektivisera? : En litteraturstudie av variationsteorins användning inom matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Jangbrand Shala; Sabina Johansson; [2023]
    Nyckelord :variation theory; learning study; didactics of mathematics; primary school; variationsteorin; learning study; matematikundervisning; F-3; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik är ett komplext ämne som upplevs som svårt av många elever, därför behöver undervisningen ge goda förutsättningar för att utveckla elevers matematikkunskaper. En teoretisk grund som används av allt fler lärare och skolor för att utveckla matematikundervisningen är variationsteorin. LÄS MER

  3. 3. Interaktion och relationer : Kollaboration i onlineundervisning

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ewa-Charlotte Faarinen; [2023]
    Nyckelord :online education; collaborative learning; community of inquiry; onlineundervisning; kollaborativt lärande; community of inquiry;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera hur såväl framgångsrika förutsättningar som praktiska tillämpningarskapas av lärarutbildare när det gäller lärarstudenters digitala kollaborativa lärande i matematikundervisningpå distans. Studien genomfördes med utgångspunkt i ett aktionsforskningsarbete, därempirin inhämtades genom skriftliga reflektioner samt enkätfrågor av sluten och öppen karaktär. LÄS MER

  4. 4. Motivation för lärande i några av Skolverkets moduler i matematikdidaktik för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Norell; [2022]
    Nyckelord :moduler; matematikdidaktik; kompetensutveckling; motivation; drivkrafter; matematik; dokumentstudie; tematisk analys; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Motivation till att lära är viktigt i skolan. Trots det så nämns ordet motivation varken i skollagen, läroplanen för gymnasiet eller ämnesplanen i matematik. LÄS MER

  5. 5. Konsten att tänka matematiskt : Skolmatematik i vardagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Broberg Gülnaz; [2022]
    Nyckelord :daily math; didactics of math; school mathematics; thinking mathematically;

    Sammanfattning : I conducted a study among the middle school students to examinetheir attitudes to school mathematics both inside and outside of the classroom. Also, I have examined teachers’ perceptions of how everyday math examples can be integrated into the classroom experience. LÄS MER