Sökning: "Didaktik etik"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Didaktik etik.

  1. 1. AI, rekryterares nya verktyg för en effektiv, objektiv och kvalitetssäkrad rekrytering? : En studie om rekryterares attityder till AI-användning i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Evelina Ehrlund; Anna Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Recruitment; Objectivity; Efficiency; Quality; Ethics; Artificiell intelligens; Rekrytering; Objektivitet; Effektivitet; Kvalitet; Etik;

    Sammanfattning : This qualitative study investigated recruiters’ attitudes towards the use of artificial intelligence (AI) in the recruitment process. The purpose of the study was to gain a deeper understanding of how recruiters perceive the use of AI in the recruitment process based on three aspects: efficiency, objectivity, and quality. LÄS MER

  2. 2. Powerful knowledge i etikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mirjam Fernholm; [2022-02-11]
    Nyckelord :Powerful knowledge; etisk kompetens; etikundervisning; transformation; etisk mångdimensionell kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens. Studien ingår i det pågående forskningsprojektet EthiCoII, som avser svara på hur en framgångsrik etikundervisning i skolan kan se ut. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskapsundervisning med spelfilm som pedagogiskt verktyg. : En kvalitativ fallstudie om fem religionskunskapslärares ämnesdidaktiska val i etikundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Veronica Sjöström Boholm; [2022]
    Nyckelord :Etik; etikundervisning; spelfilm; moral; etikdidaktik; didaktik;

    Sammanfattning : Spelfilm som medium är populärt och används allt oftare iundervisningssammanhang. Följande uppsats undersöker hur fem yrkesverksammagymnasielärare tillämpat spelfilm som pedagogiskt verktyg i etikundervisningen ireligionskunskap. Informanterna har valts ut utifrån sin profession ochämneserfarenhet. LÄS MER

  4. 4. Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Josefina Bodin; [2021-08-27]
    Nyckelord :moralisk känslighet; social- och kulturell kontext; lärares engagemang; elevens autonomi; elevens omvärld.;

    Sammanfattning : Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet (Thornberg 2008; Thornberg & Oguz 2013). LÄS MER

  5. 5. Filmpedagogik i religionskunskapsämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Anders Bisse Ahrent; Jakob Nils Erik Tomelius; [2021]
    Nyckelord :Film; Filmpedagogik; Religionsämnet; Klassrumsundervisning; Etik; Moral; Lärandeverktyg; Livsfrågor; Religionskunskap; Didaktik;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt med syftet att redovisa och utforska filmens plats i undervisningen på en gymnasienivå, med särskild fokus på hur film kan användas för att gestalta livsfrågor. Underlaget till den här kunskapsöversikten har samlats in genom sökningar på sökmotorerna Educational Research Complete, Educational Resources Information Center via EBSCO samt SwePub, resultaten av sökningarna på dessa sökmotorerna utgör majoriteten av våran kunskapsinsamling, våran handledare hänvisade oss även till litteratur inom ämnet. LÄS MER