Sökning: "Didaktik lärare samhällskunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden Didaktik lärare samhällskunskap.

  1. 6. "Man talar inte med en elev som är i affekt" : En etnografisk studie om hur samhällskunskapslärare hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Stenberg; Maison Saleh; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; strategier; gymnasiet; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : En studie av gymnasielärares arbete med olika strategier för att bemöta kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisning. Hur bemöter lärare kontroversiella frågor i sin undervisning? Och varför är det viktigt att ha en strategi? Vilka strategier går att använda i undervisningen? Denna studie ämnar att undersöka hur fem samhällskunskapslärare använder olika strategier för att bemöta kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  3. 8. Är det verkligen så? : En läromedelsanalys om kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Chandni Seghani; Helen Bedhi; [2023]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; läromedelsanalys; samhällskunskap; gymnasiet; problemformulerande; reflekterande skepsis; flerperspektivet; systemtänkande;

    Sammanfattning : Redan i den första läroplanen för gymnasiet på 1970-talet fanns kritiskt tänkande med som ett centralt mål. Idag ställs hårdare krav på människors förmåga att kunna tänka kritiskt, men lärare har svårt att lära ut kritiskt tänkande och elever har ofta svårt att ta till sig förmågan. LÄS MER

  4. 9. Kontroversiella frågor i undervisningen - vad, hur och varför? : En kvalitativ studie om ämnet kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen och vilket stöd som ges samhällskunskapslärare utifrån tre valda artiklar.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martin Dahlin; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; samhällskunskap; undervisning; gymnasiet; didaktik; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera vilket didaktiskt stöd som presenteras i Skolverkets artiklar för inspiration och stöd i arbetet om kontroversiella samhällsämnen och frågor i undervisningen. För att göra detta jämförs utvalda texter för stöd och inspiration från Skolverket med en samhällskunskapsdidaktisk bok för lärare. LÄS MER

  5. 10. Jämlikhetens många ansikten : Hur lärare operationaliserar aspekter gällande ekonomisk jämlikhet och ojämlikhet i undervisning och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :David Johansson; [2023]
    Nyckelord :Economics; equality; inequality; didactics; social studies; assessment; Ekonomi; jämlikhet; ojämlikhet; didaktik; samhällskunskap; bedömning;

    Sammanfattning : The aim of this study was to see how social studies teachers operationalize the broad subject regarding economic equality and inequality - in other words, how they perceive the field and how they implement aspects regarding the topic in their concrete teaching and assessment. As a guiding theory, Thomas Pikettys' many studies worked as a structural framework, which defined several central parts of historic and modern economic inequalities: such as colossal differences in financial ownership, income inequality, and neo-colonialism. LÄS MER