Sökning: "Didaktik yrke"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden Didaktik yrke.
1. “Vi ska ju på något sätt representera samhället och samhället är inte bara kvinnor” : En kvalitativ intervjustudie om manliga förskollärares uppfattningar av att vara man i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Striden om tiden : En diskursanalytisk studie om det konfliktfyllda läraruppdraget
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Idag talas det ofta i media om lärares utsatta yrke. Nedskärningar och stram budget för kommunerna innebär stora förändringar i lärarnas arbetsmiljö i kombination med skolreformen 1990, nya läroplaner och New Public Management (NPM). LÄS MER
3. Ska vi stoppa huvudet i sanden eller göra något åt det tillsammans? : En undersökning om rektorer och pedagogers uppfattningar om hur stress och utmattningssyndrom kan förebyggas för att skapa en sund arbetsmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Att vara pedagog i förskolan kan vara ett stressfyllt yrke med höga krav, personalbrist och stora barngrupper. Den här studien har som syfte att undersöka hur rektorer och pedagoger på för-skolan kan skapa en sund arbetsmiljö och förebygga arbetsrelaterad stress och utmattnings-syndrom. LÄS MER
4. Ett förändrat utbildningslandskap : En kvantitativ studie om förändringar avseende skolsegregation vid Skövde kommuns högstadieskolor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : För idag 30 år sedan gjordes reformeringar i den svenska grundskolan vilket möjliggjorde för eleven att fritt välja skola. En av intentionerna med införandet av skolvalfrihet var att minska skolsegregation, men dagens forskning inom svensk skola talar för att motsatsen i stället skett; och menar därtill även att skolsegregationen tenderar att öka när friskolor inrättas i utbildningslandskapet. LÄS MER
5. Gemensam kunskapsbas eller uppdelad lärarkår? En studie om lärares kompetensutveckling med bakgrund i förstelärarreformen
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: The aim of this study is to provide information on differences between Swedish first teachers (förstelärare) and teachers’ conditions and opportunities for professional development, and, to analyse what content of professional development they are offered. Theory: The results were analysed using concepts and models from previous research on professions, such as: a definition of profession, governance of professions and the wish to control the process of professionalization. LÄS MER