Sökning: "Didaktikens grundfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Didaktikens grundfrågor.

  1. 1. Maskinteknikundervisning - En undersökning av en högskolekurs i hållfasthetslära

    Master-uppsats, KTH/Hållfasthetslära

    Författare :Christian Sorte; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; subject didactics; didactics; Solid Mechanics; diskursanalys; ämnesdidaktik; didaktik; hållfasthetlära;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av en grundkurs i hållfasthetslära, en kurs som över tid haft en relativt låg genomströmning, och uppdraget avser att förstå kursens kontext samt presentera sammanställningar av problemområden och förbättringsförslag. Först presenteras en förstudie med syfte att förstå kursens kontext och utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Att flyta på ytan eller dyka till djupet : En studie om läsarter, lässtrategier och instuderingsfrågors inflytande påelevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anna Vallin; [2021]
    Nyckelord :didactics; intervention study; Upper Secondary School; reading strategies; Swedish; the design of study questions; surface understanding; deep understanding; surface reading; deep reading; didaktik; djup förståelse; djup läsförståelse; gymnasium; interventionsstudie; lässtrategi; svenska som ämne; textfrågors utformning; ytlig förståelse; ytlig läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att som elev läsa och tillgodogöra sig en läst text beskrivs som antingen ytlig läsningeller djup läsning. Ytlig läsning beskrivs innebära ytlig förståelse och att läsningen där stannarvid textens sakinnehåll och vid detaljer. LÄS MER

  3. 3. Vad? Hur? och Varför? : En kvalitativ studie om de didaktiska val lärare gör när utemiljö används som kompletterande lärmiljö i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Svärd; [2019]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; lärandemiljöer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande och val lärare gör imatematikundervisning när utemiljön används som kompletterande lärandemiljö och vilka faktorer som påverkar de didaktiska valen.Studien utgår från ett didaktiskt teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att skriva sig till läsning : En jämförelse av hur personal på tre olika skolor förhåller sig till metoden, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att använda den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Lehtosaari; Janina Pudas; [2018]
    Nyckelord :ASL; intervjuer; observationer; finländska influenser; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur rektor, speciallärare och lärare förhåller sig till metoden ASL på tre olika skolor. Vi har använt oss av intervjuer med ljudinspelningar och observationer för att samla in data. Som teori och stöd för analysen har didaktikens fyra grundfrågor vad, hur, varför och vem använts. LÄS MER

  5. 5. ¿En qué piensan unos adolescentes cuando les hablamos de un Programa de Estudios?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Kerstin Ärlemalm; [2014-10-08]
    Nyckelord :enseñanza obligatoria; programa de estudios; lenguas modernas; alumnos; comprensión;

    Sammanfattning : Den nya Läroplanen, Lgr 11 och de olika kursplanerna som finns formulerade där, har från olika håll inom undervisningssammanhang stött på kritik för det abstrakta språkbruket. Som lärare i moderna språk, spanska, i grundskolan på en svensk utlandsskola har mitt syfte varit att ta reda på hur mycket eleverna förstår och vad de förstår av innehållet i kursplanen för moderna språk. LÄS MER