Sökning: "Didaktisk Designteori"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Didaktisk Designteori.

  1. 1. YOUTUBE SOM LÄRRESURS I YRKESUTBILDNING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helene Carlsson; [2020-08-10]
    Nyckelord :undervisning; vård- och omsorgspersonal; undersköterska; färdigheter; kompetens; instruktionsvideo; YouTube; innehållskvalitet; utvärdering; multimodalitet; design för lärande; didaktisk design; metafunktioner;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte har varit att beskriva och analysera ett antal instruktionsvideos didaktiska design, samt hur denna design formar och skapar villkor för yrkeselevers lärande. Syftet har också varit att, med utgångspunkt i gymnasieskolans styrdokument, beskriva och analysera hur kravet på att vård och omsorgsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt kommer till uttryck i de aktuella videoklippen. LÄS MER

  2. 2. Legatoflyt : En självobservationsstudie i övning av legatoteknik på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Marcus Hertz; [2017]
    Nyckelord :Electric guitar; legato technique; design theory; multimodality; video observation; logbook; Elgitarr; legatoteknik; designteoretiskt perspektiv; multimodalitet; videoobservation; loggbok;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka tillvägagångssätt vid legatoövningar och hur gitarrspelet utvecklas genom dessa övningar. Forskningsfrågorna är: Vilka semiotiska resurser använder jag mig av för att förbättra min legatoteknik? Till vad används de semiotiska resurserna? Hur har gitarrspelet utvecklats efter tio veckors legatoövningar? Studiens teoretiska perspektiv är designteori med fokus på didaktisk design, representation, transformation, tecken på lärande och multimodalitet. LÄS MER

  3. 3. I tid och rum : Ett designteoretiskt perspektiv på undervisningen i samhällskunskap i de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sophia Bäck; [2016]
    Nyckelord :teaching; didactic design; social studies; primary school; multimodality; design theory; undervisning; didaktisk design; samhällskunskap; årskurs 1-3; multimodalitet; designteori;

    Sammanfattning : Time and space is not regulated in the Swedish curriculum. In regard to that freedom, the aim of this study is to examine the choices teacher make when teaching social studies in primary school. LÄS MER

  4. 4. Digital Humaniora Pedagogik : Digitalisering av text och konsekvenser för lärande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie-Louise Masreliez; [2013]
    Nyckelord :Digital humanities; Text-digitisation; Multimodal Design Theory; Digital humaniora; Text-digitalisering; Didaktisk Designteori; Designteoretiskt Multimodalt Perspektiv; Lärande;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur förutsättningar för lärande förändras genom digital humanities.Utgångspunkt för lärande hämtas ur designteoretiskt multimodalt perspektiv. Teoretiskutgångspunkt för att uppnå förståelse inom digital humanities är hermeneutisk teori. LÄS MER