Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Det är roligt att vara i skogen : En kvalitativ utvärdering av en ekologisk fältundersökning på en gymnasieskola och elevernas upplevelse av undervisning i vetenskaplig metod
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : ”Kanteffekt – en ekologisk undersökning” är titeln på ett lektionsmaterial ämnat för elever i kursen biologi 1 på naturprogrammet i gymnasiet. Syftet med denna studie har varit att utvärdera detta material med hjälp av en didaktisk modell, organiserande syften. Modellen kan användas för utvärdering av undervisning. LÄS MER
2. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER
3. Utomhuspedagogik –en arbetsmetod i förskoleklass?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur lärare uppfattar utomhuspedagogik som arbetsmetod i förskoleklass samt lärares didaktiska val i relation till utomhuspedagogik i förskoleklass. Det är en enkätstudie som främst utgår från kvantitativ metod med inslag av kvalitativ analys. Studien tar avstamp i didaktiskt perspektiv. LÄS MER
4. "Det är lika mycket, för vi har inte tagit bort eller lagt tillnågot!" : Exemplifiering av hur organiserande syften kan användas som stöd för att skapa meningsfull kemiundervisning om materians bevarande i lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be used in planning, implementation, and evaluation in order to create a meaningful teaching for students in primary school about the principle of conservation of matter. The study is a didactic design where we made an exemplification inspired by action research as a research approach. LÄS MER
5. Organiserande syften i förskolans praktik : En studie om den didaktiska modellen organiserande syften och hur den kan användas för att planera och analysera lärtillfällen för treåringar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be a support for didactic analysis and design of chemistry teaching in preschool, to bridge the gap between the children's experiences and scientific concepts. This is exemplified through a teaching design where the phenomenon of melting is in focus. LÄS MER