Sökning: "Didaktisk utmaning"
Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden Didaktisk utmaning.
11. Svenskämnets litteraturundervisning – en kamp mellan meningsfullhet och mätningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Svensklärare har ett omfattande uppdrag på sina axlar. De ska se till att eleverna genom undervisningen blir både språkligt och kommunikativt kompetenta, samtidigt som litteraturundervisningen ska leda till att eleverna lär känna sig själva och andra. LÄS MER
12. Matematiskt särbegåvade elever, vilka är de? : En litteraturstudie om identifiering, anpassning och utmaning för matematiskt särbegåvade elever i de tidiga skolåren.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever definieras som de individer som har en djupare förståelse för matematikämnet än normalt. De anpassningar dessa elever behöver skiljer sig från hur elever med svårigheter inom ämnet stöttas. Att modifiera undervisningen till en högre abstraktionsnivå är inte enkelt. LÄS MER
13. Gud i molnet : Ett utvecklingsarbete om datorstödd religionsundervisning
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått under lång tid och med åtskilliga beslutfrån myndigheter och beslutande politiska församlingar. Detta utvecklingsarbete är ett försökatt i en skola, som nyligen genomfört en satsning med en Chromebook till varje elev,implementera en användning av digital teknik i ämnet religionskunskap. LÄS MER
14. Att förstå, testa och utvärdera grit i en lärarpraktik
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie handlar om att undersöka hur lärare kan förstå, testa och utvärdera forskning kring grit i relation till sin lärarpraktik samt vilka lärdomar detta kan leda till. Aktionsforskning bedrevs i en fokusgrupp med fem medforskande lärare som har olika ämneskombinationer på gymnasiet. LÄS MER
15. Elever med särskild begåvning i matematik : En didaktisk utmaning ur ett inkluderingsperspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här kvalitativa fallstudien belyser två fall av hur lärare, organisatoriskt och pedagogiskt, anpassar matematikundervisningen för elever med särskild begåvning i matematik där det ena fallet även belyser en dubbelriktad begåvningsproblematik. Syftet med studien är att synliggöra arbetssätt och arbetsmetoder som lärare använder för att inkludera dessa elever ur olika aspekter samt vilka framgångsfaktorer och utmaningar de kan identifiera i sin matematikundervisning. LÄS MER