Sökning: "Didaktisk utmaning"
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden Didaktisk utmaning.
16. Religionsdidaktik : Didaktiska möjligheter och utmaningar i att undervisa om religion
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Detta är en konsumtionsuppsats med syftet att sammanställa och analysera tidigare forskning gällande religionskunskapsundervisning för årskurserna 1–3. Syftet är definierat i en frågeställning: Vilka didaktiska möjligheter och utmaningar lyfts fram i tidigare forskning gällande läraruppdragets tolkning, planering och undervisning i religionskunskap för årskurserna 1–3? Forskningen till denna konsumtionsuppsats samlades in genom databas- och manuell sökning. LÄS MER
17. Undervisning om klimatförändringen - en didaktisk utmaning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/GeografiSammanfattning : Den pågående klimatförändringen är en av de största utmaningarna som mänskligheten står inför idag. Den rådande situationen är alarmerande och omedelbara insatser behövs på såväl samhälls- som individnivå. LÄS MER
18. Vad motiverar elever till läsning? : En systematisk litteraturstudie om elevers läsmotivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : I dagens skola möts lärare av allt mer motstånd till läsning av skönlitteratur och det är en stor utmaning för lärarna att motivera elever till läsning. Forskare talar om vikten av läsning i skolan då det är språkutvecklande men också personlighetsutvecklande, läsningen utvecklar såväl vår självinsikt som vår identitet. LÄS MER
19. Meningsfull fritid : Fritidslärares uppfattningar om begreppet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet till studien är att undersöka hur fritidslärare beskriver sitt arbete utifrån fritidshemmets uppdrag att erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Vår intention är att genom kvalitativa intervjuer i form av parintervjuer, på två olika avdelningar på samma fritidshem ta reda på fritidslärarnas tolkning av begreppet en meningsfull fritid och hur de organiserar en meningsfull fritid utifrån elevernas intresse. LÄS MER
20. ”Jag har glömt matteboken hemma, för mamma la inte fram den.” : En diskursanalys av hur manligt och kvinnligt konstrueras och förändras under fyra olika perioder mellan 1980 och 2014 i läroböcker för samhällskunskapsämnet, åk 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Uppsatsens syfte var att utifrån ett diskursanalytiskt och feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv undersöka hur könen konstruerades och hur framställningarna förändrades i tre valda kapitel ur fyra samhällskunskapsläroböcker för årskurs 4-6 som gavs ut 1980, 1996, 2007 och 2014. Analysen utgår från de analysverktyg som finns inom Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. LÄS MER