Sökning: "Didaktiska konsekvenser"

Visar resultat 16 - 20 av 144 uppsatser innehållade orden Didaktiska konsekvenser.

  1. 16. Våld i lärar-elevrelationen : En intervjustudie om mellanstadielärares upplevda konsekvenser av elevers våld mot lärare och lärares utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niclas Gilljam Svahn; [2022]
    Nyckelord :elevers våld mot lärare; lärares utsatthet; skolvåld; lärares dubbla uppdrag; lärar-elevrelation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur mellanstadielärare upplever att elevers våld mot lärare och lärares utsatthet inverkar på deras yrkesutövande. En kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har använts för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER

  2. 17. Äventyrlig bedömning eller bedömningens äventyr? : En jämförande studie om vad som ska tränas och bedömas inom yrkesutbildning utifrån svensk och kubansk läroplan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; kunskapsbedömning; utbildningsmål; läroplan; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vidga och synliggöra kunskaper om hur olika läroplaners beskrivningar förhåller sig till kunskapskonstruktion, samt till kunskap som ska bedömas på olika sätt. Avsikten har varit att genomföra en komparativ textanalys, utifrån en läroplansteoretisk ansats studera ett antal likvärdiga innehåll som ska tränas för att försöka finna skillnader och likheter gällande vad som skrivs fram i de bägge ländernas läroplaner (Kuba – Sverige), samt hur de förmågor som ska tränas är tänkta att bedömas. LÄS MER

  3. 18. En dold livsåskådning i skogen? -  En innehållslig idéanalys av David Thurfjells Granskogsfolk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Fanny Karpefors; [2022]
    Nyckelord :Levd livsåskådning; skogen; existentiella upplevelser; naturrelationer;

    Sammanfattning : Skogen har genom historien alltid varit viktig för svenskarna, men dess orsakande betydelse och dragningskraft har varierat. Noterbart idag är att skogsbesöken allt oftare innehåller en existentiell dimension. Många samtidssvenskar menar att de känner en förbindelse och en relation till naturen. LÄS MER

  4. 19. Didaktiska konsekvenser av den nya kursplanen för svenska : – En undersökning av den nya kursplanen för svenska F-3 i LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Andersson; [2022]
    Nyckelord :LGR22; ny kursplan; svenska; didaktiska konsekvenser; sociokulturellt perspektiv; didaktiska frågor;

    Sammanfattning : Uppsatsen reflekterar kring två nya tillägg från kursplanen i ämnet svenska för den nya läroplanen LGR22. Det som avses undersökas är hur dessa nya tillägg kan påverka svenskämnet didaktiskt i teorin. LÄS MER

  5. 20. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER