Sökning: "Didaktiska konsekvenser"
Visar resultat 16 - 20 av 144 uppsatser innehållade orden Didaktiska konsekvenser.
16. Våld i lärar-elevrelationen : En intervjustudie om mellanstadielärares upplevda konsekvenser av elevers våld mot lärare och lärares utsatthet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur mellanstadielärare upplever att elevers våld mot lärare och lärares utsatthet inverkar på deras yrkesutövande. En kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har använts för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER
17. Äventyrlig bedömning eller bedömningens äventyr? : En jämförande studie om vad som ska tränas och bedömas inom yrkesutbildning utifrån svensk och kubansk läroplan
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att vidga och synliggöra kunskaper om hur olika läroplaners beskrivningar förhåller sig till kunskapskonstruktion, samt till kunskap som ska bedömas på olika sätt. Avsikten har varit att genomföra en komparativ textanalys, utifrån en läroplansteoretisk ansats studera ett antal likvärdiga innehåll som ska tränas för att försöka finna skillnader och likheter gällande vad som skrivs fram i de bägge ländernas läroplaner (Kuba – Sverige), samt hur de förmågor som ska tränas är tänkta att bedömas. LÄS MER
18. En dold livsåskådning i skogen? - En innehållslig idéanalys av David Thurfjells Granskogsfolk
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Skogen har genom historien alltid varit viktig för svenskarna, men dess orsakande betydelse och dragningskraft har varierat. Noterbart idag är att skogsbesöken allt oftare innehåller en existentiell dimension. Många samtidssvenskar menar att de känner en förbindelse och en relation till naturen. LÄS MER
19. Didaktiska konsekvenser av den nya kursplanen för svenska : – En undersökning av den nya kursplanen för svenska F-3 i LGR22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen reflekterar kring två nya tillägg från kursplanen i ämnet svenska för den nya läroplanen LGR22. Det som avses undersökas är hur dessa nya tillägg kan påverka svenskämnet didaktiskt i teorin. LÄS MER
20. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER