Sökning: "Diegetisk"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Diegetisk.

  1. 1. Musikimplementationens påverkan på spelupplevelse : En undersökning kring hur valbar icke-diegetisk musik i ett spel påverkar spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Siljeholm; [2023]
    Nyckelord :Musik; implementation; spelupplevelse; datorspel; immersion;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att observera hur spelupplevelsen påverkas av en musikimplementation med tre valbara kontrasterande kompositioner gentemot en förutbestämd komposition. Undersökningen baserades på tidigare forskning som undersökt musikens inverkan på upplevelse och prestation. LÄS MER

  2. 2. IMMERSIVT MEN ANVÄNDBART SPELGRÄNSSNITT : En studie om påverkan mellan användbarhet och immersion i tre former av spelgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Peter Lundberg; Anders Svensson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; Diegetisk; Gränssnitt; Immersion; Meta-perception;

    Sammanfattning : Action-äventyrspels immersion och användbarhet påverkas av deras UI:s form och design. Tidigare forskning visar att diegetiskt UI bidrar till immersion men forskningen saknar insikter om hur olika varianter av UI påverkar spelens användbarhet. LÄS MER

  3. 3. BIOSHOCK INFINITE OCH ANVÄNDNINGEN AV DIEGETISK POPULÄRMUSIK : En studie om populärmusikens narrativa potential i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Olsson; [2023]
    Nyckelord :spelmusik; populärmusik; diegetisk musik; bioshock; narrativ;

    Sammanfattning : 2011 genomförde William Gibbons en analys av spelet Bioshock. I denna analys menar Gibbons att spelet har diegetisk populärmusik som spelar en unik narrativ roll. Bioshock Infinite är ett nytt spel i Bioshock-serien som kom ut efter Gibbons analys. En problemformulering formulerades i denna undersökning. LÄS MER

  4. 4. The Impact of Diegetic and Non-diegetic User Interfaces on the Player Experience in FPS Games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Aryan Khazanehdarloo; Karim Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Diegetic Interface; Non-diegetic interface; User Interface; Player Experience; Immersion; Game difficulty; First-person shooter; Diegetisk gränssnitt; Icke-diegetisk gränssnitt; Användargränssnitt; Spelupplevelse; Immersion; Spelsvårighetsgrad; Förstapersonsskjutare;

    Sammanfattning : In this study, a video game prototype was developed to research the impacts of diegetic and non-diegetic interfaces on two facets of player experience in the context of video games, game difficulty and immersion. A total of 10 participants took part in a play session where they played the prototype, which was followed by semi-structured interviews where the participants discussed their perceived player experience. LÄS MER

  5. 5. Lika åldrar lyssnar bäst? : En multimodal jämförelsestudie om hur ljudillustrationer används i ljuddramer riktade åt vuxna respektive åt barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Vilhelmsson; [2022]
    Nyckelord :Diegetisk Icke-diegetisk musik; ljudillustrationer; ljuddrama; atmosfärsljud; radiodrama;

    Sammanfattning : Sprunget ur den explosionsartade boomen av ljuddraman i Sverige de senaste åren, har frågan växt hos mig just hur man gör ett drama lika fascinerande, fängslande och komplext vis som i exempelvis filmform. Hur ljudillustrationer och dialog ensamma kan skapa samma känslor hos upplevaren. LÄS MER