Sökning: "Difficulty in mathematics"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Difficulty in mathematics.

  1. 1. En studie om samspelet mellan högpresterande elever och digitala läromedel : Lärarens arbetssätt i årskurs 2–4 i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Svanholm; Rebecka Törnberg; [2023]
    Nyckelord :Digital learning materials; TPACK; The triadic interdependence model; High-achieving students; Digital competence; Mathematics teaching; Digitala läromedel; TPACK; Triadiska interdependensmodellen; Högpresterande elever; Digital kompetens; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the knowledge about how teachers work with digital learning material and high-achieving students in the subject of mathematics. The study is based on active teachers in grades two, three and four. LÄS MER

  2. 2. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Introducing Quantum Computation in Education

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Amadeus Hedenskog; [2023]
    Nyckelord :Quantum computation; Quantum computing; Education;

    Sammanfattning : Quantum Computation is the quest for more efficient technologies. It can in principal be applied to Complex quantum systems, Quantum chemical systems, Cyber-security, Finance and AI. However, the introductory course in Quantum Mechanics at the Luleå University of Technology (F0047T) does not provide an introduction to Quantum Computation. LÄS MER

  4. 4. An operator theoretic approach to the Riemann Hypothesis

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten); Lunds universitet/Matematikcentrum

    Författare :Ramon Arjan van de Scheur; [2023]
    Nyckelord :Riemann hypothesis; Prime number theorem; Prime number theorem for arithmetic progressions; operator theoretic equivalent; compact operator; prime-counting function; Chebyshev function; Laplace transform; Fourier transform; convolution operator; weak topology; strong topology; compact perturbation; Tauberian theorem; Poisson kernel; holomorphic; self-adjoint; spectrum; trace; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : In 2023 an operator theoretic approach to the Prime Number Theorem was introduced by Olsen. In this thesis this approach is examined and applied to give a new, operator theoretic, proof of a different version of the Prime Number Theorem and of the Prime Number Theorem for arithmetic progressions. LÄS MER

  5. 5. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasema Havic; [2023]
    Nyckelord :Adapted instruction; challenges; inclusion; math; NDD; special education teachers; anpassningar; inkludering; matematik; NPF; speciallärare; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER