Sökning: "Digital Integrity"
Visar resultat 1 - 5 av 197 uppsatser innehållade orden Digital Integrity.
1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER
2. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER
3. GDPR Compliance in EU-US Data Transfers - Examining the impact of the EU Commission’s 2023 adequacy decision on surveillance risks
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : International data transfers serve to support the global economy, facilitating international collaboration and economic expansion. However this increased productivity comes at a cost, namely amplified personal data privacy and security risks. LÄS MER
4. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER
5. Scrollande hjärnor, kalkylerade annonser: en studie om konsumenters attityder till algoritmisk marknadsföring i sociala medier och dess bakomliggande faktorer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Existing literature argues that with the commercialisation of the Internet, marketing has moved from a physical activity to a fluid and digital one. Over time, social media has become a central and important channel for reaching consumers, which has fundamentally changed the way marketing is conducted today. LÄS MER