Sökning: "Digital audiobook"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Digital audiobook.

  1. 1. ”HAR JAG EN BOK I ÖRONEN KAN JAG GÅ HUR LÅNGT SOM HELST”. En kvalitativ studie om användares relation till ljudböcker jämfört med tryckta böcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Henrietta Lundkvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Digital konvergens; streaming; algoritmer; ljudböcker; plattformar; uses gratifications; affordances;

    Sammanfattning : Har jag en bok i öronen kan jag gå hur långt som helst, or If I have a book in my ears, I can walk as far as I want, is a qualitative study that explores users' relationship with streamed audiobooks, compared to books in printed format. The choice of topic is driven by the fact that digitalization has transformed literature as a medium and the book industry as an enterprise. LÄS MER

  2. 2. Den digitala bokens tidsålder : En diskursanalytisk undersökning av debatten om e- och ljudböcker i Biblioteksbladet under åren 2012–2020

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ingren Ahlman Sarah; [2023]
    Nyckelord :diskurs; diskursanalys; folkbibliotek; biblioteksdebatt; e-böcker; ljudböcker; digitala böcker; diskursteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse which themes, discourses and positions can be identified in the public e- and audiobook debate in the Swedish library journal Biblioteksbladet between the years 2012-2020. Using discourse analysis as methodological framework, various conflict areas have been sorted into economic, juridical, technical and accessibility related themes. LÄS MER

  3. 3. Lyssnande läsning : En studie om ljudböckers möjlighet att öka gymnasieelevers motivation till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Julia Ljungblad; [2023]
    Nyckelord :quantitative survey; Swedish didactics; upper secondary education; reading; fiction; motivation; audiobook;

    Sammanfattning : Youths tend to spend less and less time reading, although they still consider that they would like to read more. This dilemma is particularly interesting within the teaching of the Swedish language in school since reading fiction is a vital part of the subjects’ content. LÄS MER

  4. 4. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  5. 5. “Ååh, där öppnade sig paradisets portar.” : En kvalitativ intervjustudie av Storytelanvändares upplevelser och användning av ljudbokstjänsten

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Gunnarsson; Caroline Thorstensson; [2021]
    Nyckelord :Ljudböcker; ljudbokstjänst; ljudbokslyssning; digitalt bibliotek; användarstudie;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to develop a deeper knowledge of a number of Storytel users’ experiences and use of the audiobook service. Furthermore, the study aims to analyze users' experiences and use of the audiobook service based on the concept of a digital library. LÄS MER