Sökning: "Digital capital"

Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser innehållade orden Digital capital.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Att vara äkta eller sälja sig för pengar : Föreställningar om artisters autenticitet i samband med reklamsamarbeten med externa varumärken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Kerrouchi; Julia Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :Authenticity; artists; music; influencer; influencer marketing; advertising; celebrity endorsement; qualitative interviews; focus groups; Autenticitet; artist; musik; influencer; influencer marketing; marknadsföring; kändissamarbeten; kvalitativa intervjuer; fokusgrupper;

    Sammanfattning : For decades authenticity has been of great interest in media and communication research. With this study, we aim to contribute to the research with a new perspective where authenticity is examined in artists who use influencer marketing on social media. LÄS MER

  3. 3. SOCIAL MEDIA AS TOOLS FOR SOCIAL AND CULTURAL INTEGRATION OF NIGERIAN MIGRANTS IN SWEDEN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mmaduabuchi Chijioke Ikeh; [2023-10-10]
    Nyckelord :migration; integration; cultural integration; social media; migrants; social integration; social capital; digital literacy; social network;

    Sammanfattning : Purpose: This research aims to examine how new Nigerian migrants in Sweden respond to social and cultural challenges and investigate the role of social media in their integration process. Theory: Social Capital Theory forms the framework that supports this study. LÄS MER

  4. 4. Digitaliseringsgradens måttstock: En analytisk diskussion om nyckeltals potential att estimera digitalisering i svenska börsföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Remäng; Rickard Palm; Frida Jagler; [2023-09-01]
    Nyckelord :Digitalization; Digital intensity; PPE Turnover; Revenue per Employee RPE ; Tobin’s Q.;

    Sammanfattning : The advent of digitalization has significantly redefined the operational landscape of businesses worldwide. Given the influence of digitalization on organizational performance, it is essential to effectively quantify and comprehend its level within a firm. LÄS MER

  5. 5. Effekter av digitaliseringen i skolan : En analys utifrån det sociokulturella perspektivet och begreppen habitus och kapital

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Information technology; effects; school; performance; information and Communication technology; ICT;

    Sammanfattning : Digitization in society is increasing and has meant that school curricula now include paragraphs ondigital competence. How this is implemented in the classrooms varies, which has consequences forlearning. The purpose of this essay is to, through a research overview, investigate the effects of ITsolutions in school. LÄS MER