Sökning: "Digital children’s literature"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Digital children’s literature.

  1. 1. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Stenemar; Hanna Nyström; [2023]
    Nyckelord :analog barnlitteratur; barnlitteratur; digital barnlitteratur; högläsning litteraturintresse; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER

  2. 2. Behöver du stöd att lägga undan skärmen? : Skolsköterskans arbete med barns skärmtid - En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Am Hast; Linda Voss; [2023]
    Nyckelord :Digital technology; screen time; children; nurse; school nurse; health talk; Digital teknik; skärmtid; barn; sjuksköterska; skolsköterska; hälsosamtal;

    Sammanfattning : I dagens moderna samhälle är den digitala tekniken en stor del av vår vardag och ses som ett relativt nytt samhällsproblem. Under det senaste decenniet har användandet av digital teknik ökat explosionsartat i alla åldersgrupper i samhället. Barn och unga är idag mer stillasittande än förr och skärmtiden prioriteras framför aktiv lek. LÄS MER

  3. 3. Effekter av serious games på lärande och motivation hos barn med inlärningssvårigheter : En utvidgad strukturerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Julia Törn; Jonas Åhlström; [2023]
    Nyckelord :learning; learning disabilities; motivation; public health; serious games; folkhälsa; inlärningssvårigheter; lärande; motivation; serious games;

    Sammanfattning : Introduktion: Utbildningsnivå är en bestämningsfaktor för hälsa, och det finns starka kopplingar mellan en individs utbildningsnivå och hälsa. Inlärningssvårigheter som dyslexi och dyskalkyli kan bidra till svårigheter i skolan samt fysisk och mental ohälsa. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : förskollärares beskrivningar om användandet av högläsning och barns lärande därigenom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Persson; Heidi Högberg; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskollärare; förskola; lärande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies utgångspunkt är förskollärares tillämpning av högläsning i verksamheten och vilken betydelse de anser att högläsningen har för barns utveckling och lärande. Då högläsning kan ses som ett socialt sammanhang tar studien utgångspunkt i en sociokulturell lärandeteori. LÄS MER

  5. 5. Betydelsefull och levande läsning i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter av fysisk och digital barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Lundh; Moa Leandersson; [2022]
    Nyckelord :Digital barnlitteratur; fysisk barnlitteratur; literacy; medierande verktyg; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av barns språkutveckling kopplat till digital och fysisk barnlitteratur samt hur dessa används som pedagogiskt verktyg. Det alltmer digitaliserade samhället formar hur vi lever vår vardag, både barn och vuxna. LÄS MER