Sökning: "Digital competence"

Visar resultat 1 - 5 av 637 uppsatser innehållade orden Digital competence.

  1. 1. ‘‘ JAG VET INTE RIKTIGT VAD JAG SKA TRO! ’’. En kvalitativ studie i ungdomars förhållningssätt till desinformation på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Kolflaath; [2024-03-01]
    Nyckelord :Desinformation; Ungdomar; Mediekompetens; Nyhetsnavigering; Sociala Medier;

    Sammanfattning : Disinformation, i.e. intentionally false content disseminated with the aim of reaching a particular group to influence their views on a topic or issue, has become increasingly common with the rise of digital media and a clear threat to democratic values, according to research. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie om digitala verktyg i läs- och skrivundervisning : Hjälpmedel eller stjälpmedel?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Andersson; Emelie Lilja; Amelie Oldenburg; [2024]
    Nyckelord :Digital tools aids mediums; literacy; digital competence; dedication and firstlanguage education.; Digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; digital kompetens; engagemang ochsvenskundervisning.;

    Sammanfattning : Det svenska samhället går åt ett allt mer digitaliserat håll. På grund av det ställs skolan införutmaningar kring användandet av digitala verktyg i undervisningen. En het debatt har blossatupp kring huruvida de digitala verktygen är gynnsamma för elevers läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 3. AI: A helping hand for digital marketing agencies? : AI: En hjälpande hand för digitala marknadsföringsbyråer?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Hampus Ekman; Erik Strand; [2024]
    Nyckelord :GPT-3; Digital marketing; Artificial intelligence; Efficiency; Streamlining; Processes; Content generation.;

    Sammanfattning : This study evaluates whether generative AI tools built on the language model GPT-3 can streamline the processes of digital marketing agencies. The method used for gathering qualitative data was two sets of semi-structured individual interviews with different digital marketing agencies. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i idrott och hälsa : En kvalitativ studie kring lärarnas använding av digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :John Wahlund; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the high school teacher perception and experience of digital tools in the subject physical education. The research questions focudes on the digital competence of the teachers, their motivation to use digital tools in physical eduacation, and the advantages and disadvantages of using digital tools in teaching. LÄS MER

  5. 5. Spelling in the Digital Age: Spell- checkers’ Impact on Writing : A quantitative study on the effects of spell- checkers on English grammar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Naba Hussein; [2024]
    Nyckelord :Language acquisition; spell-checkers; technology; spelling; misspelling; transposition; substitution; omission; insertion;

    Sammanfattning : Due to the increased usage of technology and its indicated aid in writing acquisition, it is important to investigate the effects of spell-checkers on the English language. Thus, this essay has conducted a quantitative study to ascertain if there has been an improvement or regression in English spelling with the aim of gathering an indication of if and how spelling has evolved and changed with the development of spell-checkers. LÄS MER