Sökning: "Digital games"

Visar resultat 6 - 10 av 529 uppsatser innehållade orden Digital games.

  1. 6. A Language for Board Games – Development of an Embedded Domain-Specific Language for Describing Board Games

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Edvin Alestig; Joel Ericson; Erik Eriksson; Lukas Schiavone; Filip Torphage; Joakim Tubring; [2023-03-03]
    Nyckelord :DSL; domain-specific languages; Haskell; functional programming; board games; game theory; domänspecifika språk; funktionell programmering; brädspel; spelteori;

    Sammanfattning : In recent years board games have increasingly found themselves in the digital medium. One way to enable easier creation of digital board games is to create a domainspecific language (DSL) for that purpose. This thesis details the process of developing an embedded DSL for describing board games with Haskell as its host language. LÄS MER

  2. 7. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  3. 8. Matematiklärarens förutsättningar att använda digitala lärspel i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares teknikacceptans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digital learning games; mathematics; mathematics teachers; mathematics education; teachers technology acceptance; technology acceptance; implementation; Technology Acceptance Model; TAM; Digitala lärspel; matematik; matematiklärare; matematikundervisning; lärares teknikacceptans; teknikacceptans; implementering; Technology Acceptans Model; TAM;

    Sammanfattning : Genom att använda välutformade digitala lärspel med tydligt syfte kanelevers inlärning förbättras och deras positiva attityder gentemotmatematikämnet främjas. För att framgångsrikt införa digitala lärspel imatematikundervisningen är det avgörande att lärare visar acceptans förtekniken. LÄS MER

  4. 9. Kommunikation inom kortspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Ella Ek; Markus Koffman; [2023]
    Nyckelord :Communication; Cardgame; UNO; Voice-chat; Text-chat; Emotes; Experiment; Interviews; Social interaction; Game development; Kommunikation; Kortspel; UNO; Röstchatt; Textchatt; Emotes; Experiment; Intervjuer; Social interaktion; Spelutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur olika kommunikationsmedel påverkar kortspelare, och vilken kommunikationsmetod som skulle vara mest gynnsam i olika situationer. Foruminlägg indikerar att bristen på kommunikationsmetoder i kortspel är ett problem, eftersom det begränsar social interaktion mellan spelare. LÄS MER

  5. 10. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER