Sökning: "Digital medborgare"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden Digital medborgare.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. Äldres användning och upplevelse av 1177.se : En kvalitativ analys

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Freja Jakobsson; Johan Sörlin; [2024]
    Nyckelord :1177; UTAUT; digital healthcare services; seniors; patient portal; 1177; UTAUT; digitala vårdtjänster; äldre; patientportal;

    Sammanfattning : Regeringen är skyldig att framställa och tillhandahålla allmänna tjänster till alla medborgare oberoende av åldersgrupp, etnicitet och kön. Regeringen har som ambition att digitalisera offentliga sektorer för att skapa en mer lättillgänglig och effektiv service, med målet att skapa en enklare vardag för medborgare. LÄS MER

  3. 3. www.rätten-till-staden.nu : digitalt medborgardeltagande i stadsutvecklingen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ellen Aurell; [2023]
    Nyckelord :e-deltagande; medborgardeltagande; hållbar stadsutveckling; informations- och kommunikationsteknologier IKT ; planering; demokrati;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att studera huruvida digitalt deltagande kan underlätta för planerare att stärka medborgardeltagandet i stadsutvecklingsprocesser, samt underlätta för själva medborgarna att delta. Digitalt deltagande ses som ett sätt att ta bort de traditionella hinder som finns för det fysiska deltagandet, i det att det är tids- och platsspecifikt. LÄS MER

  4. 4. Lärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om hur lärares självupplevda kompetens och inställning till digitala verktyg påverkar användandet inom matematikundervisningen i årskurserna f–3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Edberg; Perla Al-Homsi; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; self-perceived digital competence; TPACK; attitude; ABC-modell.; Digitala verktyg; självupplevd digital kompetens; TPACK; inställning; trekomponentsmodellen ;

    Sammanfattning : Today, the whole society is permeated by digitization and schools are no exception. As today's society demands digital competence, it is important that teachers provide students with such knowledge from an early stage so that they can be participating citizens in the future. LÄS MER

  5. 5. Urban Planning & Governance in the Age of AI : A Study of the Potential Benefits and Risks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Jonas Gummesson; [2023]
    Nyckelord :Accountability; AI; Artificial Intelligence; Big Data; Cybernetics; Engagement; Equality; Governance; Neural Networks; Participation; Power; Smart City; Systems planning.; Transparency; Trust; Urban Design; Urban Planning;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) is a rapidly developing technology which in this project refers to software that given objectives generate content, predictions, recommendations, or decisions influencing their environment. Using literature reviews and semi-structured interviews, the current and future uses, sentiments, regulations, and risks of AI in urban planning and governance are gathered. LÄS MER