Sökning: "Digital responsibility"

Visar resultat 1 - 5 av 321 uppsatser innehållade orden Digital responsibility.

  1. 1. Kontroll i fastighetsbranschen. En kvalitativ enfallsstudie om kvinnliga och manliga chefers upplevelser av kontroll på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olivia Lind; Julia Lindborg; [2024-02-13]
    Nyckelord :control; norms; surveillance; self-discipline; the gender system;

    Sammanfattning : This essay aims to examine managers experiences of control at the workplace within the property sector, and how these experiences differ between female and male managers. This study is a qualitative single case study that intends to offer a deeper understanding of a unique case and uses an abductive method approach. LÄS MER

  2. 2. Dietistens upplevelser och tankar kring att kommunicera kost och hälsa med barn och ungdomar med övervikt.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alva Vigren; Gabriella Lamond; [2024]
    Nyckelord :Dietister; barn; ungdomar; övervikt; tankar; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt är ett nationellt växande folkhälsoproblem. Barn och ungdomar med övervikt eller fetma riskerar i större utsträckning att utveckla en övervikt eller fetma i vuxen ålder, vilket gör det viktigt att bromsa sjukdomsförloppet så tidigt som möjligt. LÄS MER

  3. 3. Utökade ansvarsbestämmelser i lagen om digitala tjänster– vad innebär de egentligen för onlinemarknadsplatser?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Dellnäs; [2024]
    Nyckelord :Digital Services Act; DSA; förmedlingstjänster; online marknadsplatser; digitala plattformar;

    Sammanfattning : This paper reviews the responsibilities and liability of online marketplaces within the Digital Services Act (DSA) framework. The DSA, proposed by the European Union, represents a comprehensive legislative initiative to regulate digital platforms and intermediaries, with a particular emphasis on online marketplaces. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  5. 5. Digitala kriser i en föränderlig värld : En innehållsanalys av den svenska regeringens kriskommunikation på sociala medier under koranbränningskrisen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Haernfelt; Julia Kjällquist; [2024]
    Nyckelord :kriskommunikation; sociala medier; desinformation; SCCT; framing; sensemaking; stakeholders;

    Sammanfattning : This study aims to analyze the crisis communication conveyed on social media by the Swedish government and public authorities in connection to the crisis concerning the burnings of the Quran in Sweden in the summer 2023. The study maps the messages and framings conveyed by the government, as well as which stakeholders they addressed. LÄS MER