Sökning: "Digitala klyftor"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Digitala klyftor.

  1. 1. Flyktingar, asylsökande och migranters digitala upplevelser efter migration : En strukturerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kim Mikaela Jäderstrand Dissauer; [2023]
    Nyckelord :Refugees; migrants; digital development; digital divide; ICT; Flyktingar; migranter; digital utveckling; digitala klyftor; ICT;

    Sammanfattning : Introduktion: Migration har alltid förekommit i större delar av världen, men har under de senaste 25 åren ökat. Enligt World Migration Report fanns det över 280 miljoner migranter under 2020, varav 90 miljoner befaras vara flyktingar eller asylsökande. LÄS MER

  2. 2. Det kan du fixa online : En kvalitativ studie om demokratisk digitaliseringhos äldre i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Katja Forthmann Henningsson; Emelie Åberg; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitalt utanförskap; Digital exkludering; Digital inkludering; Digital motivation; Digital kompetens; Offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i Sverige har fortskridit intensivt, och benämns ofta som en möjlighet föreffektivisering inom offentlig förvaltning. Vad händer egentligen när digitaliseringen avallmännyttiga tjänster sker så hastigt? Denna studies syfte är att granska och öka förståelsen förhuruvida digitaliseringen av allmännyttiga verksamheter sker demokratiskt samt hurdigitaliseringen påverkar äldre svenska individer. LÄS MER

  3. 3. Bildämnet som nomad? : En posthumanistisk studie om bildämnets nomadiska funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ellen Arvidsson; Ida Corneliusson; [2022]
    Nyckelord :Materiality; nomad philosophy; posthumanism; visual arts education; Bildämnet; materialitet; nomadfilosofi; posthumanism; tillblivelse;

    Sammanfattning : Hur fungerar bildämnet i dagens skola? I relation till skolämnenas snarlika strukturer, där ett slutresultat bedöms, särskiljer sig bildämnets metoder och lärande som mer processorienterat. Traditionella, hantverksmässiga arbetssätt kompletteras med nya digitala medier och arbetssätt, som resulterar i urvalsproblem och stoffträngsel. LÄS MER

  4. 4. En studie om upplevelser av digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Mohammed Meftah; Rasmus Johansson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; född efter 1980; äldre; pensionärer; upplevelser; teknik; utanförskap;

    Sammanfattning : Inledning: Det finns drygt 10 miljoner invånare i Sverige. Av dem finns 1,1 miljoner människor som inte använder internet dagligen, varav 75% är pensionärer. De som är födda före 1980 har en fördel jämfört med de som är födda efter och som inte har vuxit upp med de digitala informationsteknikerna. LÄS MER

  5. 5. "Jag är så gammal att jag känner om det är något skumt" : En kvalitativt intervjustudie om äldres kunskap och källkritik i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fanny Larsson-Auna; Zanna Nordberg; [2022]
    Nyckelord :source criticism; social media; elderly; swedes; media; digital literacy; media literacy; misinformation; fake news; digital divide; qualitative research; källkritik; sociala medier; äldre; svenskar; media; digital kunskap; mediakompetens; falsk information; fake news; digitala klyftor; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir alltmer digitaliserat och för generationer födda innan internets intågande i hemmen har inte användandet av internet och sociala medier alltid varit en självklarhet. Därför undersöker denna studie hur sociala och personliga aspekter hos svenska personer över 70 år påverkar motivation och attityd i användandet av sociala medier, hur de upplever sin digitala kunskap, hur de upplever att de förhåller sig källkritiskt till information på sociala medier och om de sprider informationen vidare. LÄS MER