Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Problemlösning i en digital miljö : En intervjustudie med gymnasielärare i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnea Johansson; [2024]
    Nyckelord :Problemlösning; digital miljö; gymnasielärare; intervjustudie;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur gymnasielärare i matematik resonerar kring integrering av digitala miljöer inom området problemlösning. Studien undersöker också vilka utmaningar gymnasielärare i matematik upplever med implementeringen av digitala miljöer inom problemlösningsområdet. LÄS MER

  2. 2. Synliggör distansundervisning att pojkar curlas? : En undersökning av sambandet mellan etableringen av svensk distansundervisning och utvecklingen mellan flickors och pojkars inrapporterade betygspoäng på de obligatoriska nationella proven i gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Marica Wennman; Sofia Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Difference-in-Difference-in-Differences; Distansundervisning; Flickor; Genomsnittsbetyg; Könssegregation; Obligatoriska nationella prov; Pojkar; Underkända betyg; Welchs approximation;

    Sammanfattning : Vilka är effekterna av klassrummens digitala anpassningar i händelserna av en pandemi? Covid-19 har globalt sedan slutet av 2019 i olika omfattning och takt påverkat världsekonomin, den sociala mobiliteten och för Sverige likt många andra länder även skolbänken. Som ett led i stegen av Folkhälsomyndighetens rekommendationer som syftar till att motverka smittspridningen har klassrumsundervisning på riksnivå avlösts av olika hybrider av distansundervisning. LÄS MER

  3. 3. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER

  4. 4. Digital text och dess effekter på läsförståelsen : Är elevernas preferenser gynnsamma eller lustfyllda?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Hannes Pihlajamaa Snabb; Cecilia Yurdagül; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; tryckt text; analog text; digital text; digitalisering; dator; PDF-fil; PIRLS; ePIRLS; preferenser; metakognitiva förmågor; erfarenhet; svenskämnet; kursplan svenska; nationella prov;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en kvantitativ studie med kvalitativa inslag med syftet att adressera skillnaderna i läsförståelse hos 60 elever i årskurs fem vid läsningen av tryckt och digital text. Studien undersökte också elevernas preferenser mellan de två medierna och hur väl deras preferenser stämde överens med den metod som visade sig vara mest effektiv för lärandet. LÄS MER

  5. 5. Användbarhetskrav för verktyg för att skapa digitala uppgifter och prov : En fallstudie på en svensk gymnasieskola av pedagogers upplevda användbarhet genom användarbarhetstester

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Sandra Silander; [2021]
    Nyckelord :Användbarhet; Användbarhetstest; Användbarhetsdimensionerna; Lärplattform; Digitala verktyg; Arbetsuppgifter; SUS-frågeformulär.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker användbarheten av tre digitala verktyg som pedagoger använder för att skapa digitala uppgifter och prov. Skolverkets digitaliseringsstrategi har som delmål att alla nationella prov ska skrivas digitalt år 2022. LÄS MER