Sökning: "Digitala samlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Digitala samlingar.

  1. 1. Digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Stenström Hedin; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärande; Ipad; undervisning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna undersökning är att undersöka digitala verktyg som undervisningsstöd i förskolan och hur/om pedagoger i förskolan använder digitala verktyg och hur pedagoger resonerar om de digitala verktygen påverkar lärandet hos barnen. Metod Metoden som använts till detta arbete är kvalitativ metod för att undersöka hur användandet av digitala verktyg påverkar barnens lärande. LÄS MER

  2. 2. Personliga flöden & digitala minnessaker : En kvalitativ studie av estetik och värde i digitala samlingar på Instagram

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlberg; [2021]
    Nyckelord :Digital collections; graphic design; Instagram; social media; self-representation; Digitala samlingar; grafisk design; Instagram; sociala medier; själv-representation;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie av digitala samlingar pp Instagram genomfördes med metodkombinationen enkät, intervju och kompositionell tolkning. Studien ämnade undersöka digitalt samlande och vad som styr Instagramanvändares samlande av digitala artefakter. LÄS MER

  3. 3. Autism och inkludering : - En kvalitativ och kvantitativ studie av hur förskolebarn med autism blir delaktiga i förskolans undervisningssituationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Sibel Cetin; Ebla Hermez; [2021]
    Nyckelord :Autism; förskolebarns lärande och delaktighet; inkluderande undervisning; samspel; stöd och anpassningar; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Barn med autism har likhet med andra barn rätt till att inkluderas i förskolans läromoment såsom samlingar, aktiviteter, projekt och teman samt undervisningstillfällen. Syftet med föreliggande studie är att tillföra kunskap beträffande tillvägagångssätten pedagogerna nyttjar för att anpassa de olika lärande situationer utefter autistiska barns behov. LÄS MER

  4. 4. Malmö Museer – öppenhet och lättillgänglighet av samlingar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Alexander Ekberg; [2021]
    Nyckelord :Digitization; museums; cataloging; accessibility; access; openness.; Digitalisering; museer; katalogisering; tillgänglighet; åtkomst; öppenhet.;

    Sammanfattning : Digitalisering påverkar de flesta verksamheter i någon mån och museiverksamheter är inget undantag. Det finns flera olika digitala verktyg som kan användas för att förädla museers kulturella utbud och detta arbete ämnar undersöka hur Malmö museer gör detta. LÄS MER

  5. 5. “Kräver vi för mycket?” : En studie om läroplanens inflytande och påverkan på förskollärare och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Stenson; Ida Kjellman; [2021]
    Nyckelord :barnperspektiv; samling; undervisning; överkrav;

    Sammanfattning : Samling är ett framträdande begrepp inom svensk förskola som det finns begränsad forskning om. Trots denna begränsning och avsaknad av begreppet i läroplanen används samling frekvent i svensk förskola. LÄS MER