Sökning: "Digitalisering i verksamheten"

Visar resultat 1 - 5 av 201 uppsatser innehållade orden Digitalisering i verksamheten.

  1. 1. Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Ribarska; Martina Larsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Pedagogers uppfattningar; läsplattor; digital teknik; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. LÄS MER

  2. 2. Cybersäkerhet i kommunala korridorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Anna Isaksson; Marcus Ragnarsson; [2024-01-22]
    Nyckelord :Cybersäkerhet; Cyberattack; AI; Digitalisering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att få förståelse för existerande uppfattningar, strategier och hantering av cyberhot som den kommunala förvaltningen utsätts för i samband med den accelererande digitaliseringen samt utvecklingen av artificiell intelligens. Teori: Den teoretiska referensramen utgår ifrån fem teman: AI, trög förvaltning i accelererande omvärld, arbetsmetoder kopplat till cybersäkerhet, medvetenhet och förberedelse/kapacitet. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till sitt användande av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Björk; Linnea Hansson; [2024]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitala verktyg; förskola; förskollärare; didaktik; TPACK;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitalt samhälle som ständigt utvecklas inom digitaliseringen, ett mål i läroplanen för förskolan är att ge barnen möjlighet att utveckla förståelse för den digitalisering som barnen möter i vardagen. Syftet med denna studie är att undersöka vilket förhållningssätt förskollärare har till sitt användande av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. INFORMATIONSSÄKERHET I SVENSKA KOMMUNER Utmaningar, brister och faktorer för ett framgångsrikt informationssäkerhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Alexander Martinsson; Andreas Fredrikson; Josef Gunnarsson; [2023-11-16]
    Nyckelord :Informationssäkerhet; Cybersäkerhet; Systematiskt informationssäkerhetsarbete; Ledningssystem för informationssäkerhet; Metodstöd; ISO 27000; MSB;

    Sammanfattning : Sverige är en av de ledande nationerna i EU när det kommer till digitalisering, men utvecklingen av cybersäkerhet har inte följt med i samma takt som den digitala utvecklingen och det finns allvarliga brister i informations- och cybersäkerheten inom offentlig sektor i Sverige. Denna studie syftar till att identifiera eventuella brister, utmaningar eller faktorer som leder till ett framgångsrikt informationssäkerhetsarbete i svenska kommuner. LÄS MER

  5. 5. Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Andersson; Magnus Thyselius; NIqie Johansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; IKT; inkludering; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. LÄS MER