Sökning: "Digitalisering skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 395 uppsatser innehållade orden Digitalisering skolan.

  1. 16. ICT och CO2 : Skattningsmodell för digitala CO2-avtryck

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Basima Kamil; Caroline Sorsa; [2023]
    Nyckelord :ICT; modeling; application; behavioural change; CO2-emissions; digitalization; sustainability; end-users; nudging; gamification; case study; energy usage; data usage; climate change; ICT; modellering; applikation; beteendeförändring; CO2-utsläpp; digitalisering; hållbarhet; slutanvändare; nudging; gamification; fallstudie; energiförbrukning; dataanvändning; klimatförändringar;

    Sammanfattning : Användningen av fossila bränslen och den ökade digitaliseringen har båda en stor påverkan på klimatet. Klimatförändringar är ett allvarligt hot och många länder arbetar för att minska växthusgasutsläppen. Trots ökad användning av förnybar energi är energisektorn fortfarande en stor källa till utsläpp. LÄS MER

  2. 17. Challenges in the Maintenance and Diagnostic Segment of Digital Asset Management in the Swedish Railway Industry

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Salam Adeeb; Marwan Ouali; [2023]
    Nyckelord :Railway Digital Asset Management; remote monitoring; condition-based maintenance; predictive maintenance; Digital tillgångsförvaltning; prediktivt underhåll; tillståndsbaserat underhåll; diagnostik;

    Sammanfattning : Just like the rest of society, the use of digital technology has throughout the years become a more crucial part for train companies to improve performance, meet customer demands, improve operation and maintenance processes to increase efficiency and reliability. These solutions have through time developed to become part of a cluster named Digital Asset Management (DAM). LÄS MER

  3. 18. Examining Data Privacy and User Trust in Fertility- and Menstruation Technologies Using an Intersectional Feminist Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sandra Larsson; [2023]
    Nyckelord :femtech; data privacy; trust; user experience; feminist hci; data feminism; menstruation; fertility; femtech; datasäkerhet; tillit; användarupplevelse; feministisk människadatorinteraktion; data feminism; menstruation; fertilitet;

    Sammanfattning : With the digitization of healthcare, there has been an increase in self-tracking technologies for health. One group of self-tracking technologies is FMTs, fertility- and menstruation technologies. LÄS MER

  4. 19. Den “moderna läraren” i fritidshem : En kvantitativ studie om vad som karaktäriserar yrkesverksamma i fritidshemmet med hög självskattad självtillit till att arbeta med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Hampus Skulstad; Philip Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Self-efficacy; digital competence; leisure time centers; attitudes; teacher education; digitization; Självtillit; digital kompetens; fritidshem; attityd; lärarutbildning; digitalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen i samhället har pågått under lång tid och tempot på utvecklingen är påtaglig. Skolan står mitt i centrum av denna digitala våg av utveckling och alla yrkesverksamma i skolan påverkas dagligen i det de gör av digitaliseringen. LÄS MER

  5. 20. Motivation och svårigheter i arbete med bokföringsprogram i gymnasieskolan : Elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Reema Shigry; [2023]
    Nyckelord :Bokföring; Digital lärresurs; Inre och yttre motivation; Basic Psychological Needs Theory BPNT ;

    Sammanfattning : Det finns många studier som handlar om digitalisering i den svenska skolan, särskilt i ämnet företagsekonomi. De flesta av dessa studier undersöker lärarnas perspektiv men elevernas erfarenheter ignoreras ofta. Några av dessa forskare har föreslagit att även undersöka elevernas perspektiv. LÄS MER