Sökning: "Digitalt bildskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Digitalt bildskapande.

  1. 1. Analoga händer med digitala skärmar : En studie om relationen mellan de digitala och de hantverksmässiga verktygen i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Raha Rezatofighi; [2023]
    Nyckelord :digitala och hantverksmässiga verktyg; bildundervisning; multimodalitet; sensomotorik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med nya kunskaper kring tillämpningen av digitala och hantverksmässiga redskap i bildundervisningen samt vilka färdigheter eleverna utvecklar genom digitala respektive hantverksmässiga verktyg. Syftet var också att få kunskap om hur hantverksmässiga och digitala medier kan användas tillsammans i bilduppgifter. LÄS MER

  2. 2. ”Inget digitalt, det känns inte som Bild” : En studie om bildundervisningens relation till digitala medier och den visuella kulturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Wilma Wadstedt; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; visuell kultur; multimodalitet; sociala medier; socialsemiotiskt perspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra elevernas relation till den visuella kulturen och bildämnet, samt bidra med kunskap om vilken plats multimodala inslag har i bildundervisningen. För att besvara uppsatsens frågeställningar gjordes en enkätundersökning med elever i fyra klasser samt intervju med undervisande bildlärare på en högstadieskola i Sverige, för att hitta mönster utifrån ett socialsemiotiskt och multimodalt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Digital bild i bildlärarutbildningen : - en studie av bildlärarstudenters relation till digitala verktyg och hur dessa använts i utbildningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Isabelle Strömvall; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalt bildskapande; bildlärarstudenter; bildlärarutbildning; kvantitativ metod; lärarprofession.;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ studie som undersöker bildlärarstudenter på Malmö Universitet ochderas relation till digitala verktyg i bildämnet samt hur säkra de känner sig på att undervisamed dessa verktyg. Vidare undersöks studenternas åsikter om bildlärarutbildningensämnesspecifika innehåll med fokus på digital bild. LÄS MER

  4. 4. Paint Against the Machine : Konstnärliga processer inom digitalt måleri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Isabella Ahlstedt; [2020]
    Nyckelord :Digitalt måleri; Visuell diskursanalys; Adobe Photoshop;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur måleriskt arbete fokuserat på kvalitéer utöver avbildande, funktion och skönhet kan tillgängliggöras och förstärkas inom det digitala måleriprogrammet Photoshop. En pedagogisk metod och den digitala miljön (”workspacet”) analyseras och optimeras för syftet. LÄS MER

  5. 5. Digitaliseringen av Bildämnet- Fördel eller nackdel? : En intervjuundersökning om bildlärares uppfattning om digitaliseringen av Bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Lindström; [2020]
    Nyckelord :Analogt bildskapande; art teaching; digital; digital bild; digitalisering; art education; visual arts;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka bildlärares uppfattningar om digitaliseringen av bildämnet och utifrån ett bildlärarperspektiv undersöka vad bildlärarna anser att det finns för fördelar och nackdelar med användande av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. Studien undersökte även bildlärares uppfattningar om det analoga bildskapandet påverkas av användning av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. LÄS MER