Sökning: "Digitalt musikskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Digitalt musikskapande.

  1. 1. Musikskapande med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Krona; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Kreativitet; Ramar; Musikskapande; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Musikämnets centrala innehåll innefattar musikskapande och att elever ska ges möjlighet att utveckla sin musikaliska kreativitet. Syftet med studien är att belysa hur musiklärare arbetar med musikskapande i grundskolan, där möjliggörandet av elevers kreativa förmågor synliggörs. LÄS MER

  2. 2. Musiken och det digitala skapandet : En intervjustudie med musiklärare på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Morén; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; musikskapande; musiklärare;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete utforskar hur musik tar form genom undervisning med hjälp av digitala verktyg. Syftet är att bidra med ökad insikt kring hur musiklärare på mellanstadiet betraktar musik och hur de beskriver undervisning i digitalt musikskapande. För att samla in data genomfördes tre semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. The Sound Forest : Smartphoneenabled Modulation of Music Through Bodily Movements

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rishabh Kumar; [2022]
    Nyckelord :Human-Computer Interaction; Digital Musical Instrument; Sonic Interaction Experience; Cross-modal experiences; Smartphone-enabled music creation;

    Sammanfattning : There is a growing interest in designing for whole body interactions in the field of Human–Computer Interaction, where numerous researchers are using this knowledge for creating new age digital musical instruments, with the secondary focus on creating inclusive music creation mediums for all. The aim was to create a new interaction medium for Sound Forest, a digital musical instrument at Stockholm Museum of Performing Arts. LÄS MER

  4. 4. Skapande i musikundervisningen : Olika arbetssätt för skapande i grundskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; [2022]
    Nyckelord :Music creation; elementary school; improvisation; digital music making; sociocultural perspective; semi-structured interviews; Musikskapande; grundskolan; improvisation; digitalt skapande; sociokulturellt perspektiv; se-mistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur musiklärare uppger att de arbetar med skapande i musikundervisningen, vilka förutsättningar som behövs för att kunna arbeta med skapande i skolan samt vad de tror att skapande kan bidra med för eleverna. Metodlitteratur och tidigare forskning visar att det går att arbeta med skapande på många olika sätt i grundskolan och att skapande kan tillskrivas många olika betydelser. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling i digitala verktyg för musiklärare i grundskolan : En kvalitativ studie om hur medieformen podcast kan förbättra musiklärares kompetens i användandet av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Joel Mansour; David Åkebrand; [2022]
    Nyckelord :Podcast; digitala verktyg; musikundervisning;

    Sammanfattning : I den här studien har en undersökning gjorts kring huruvida podcast kan fungera som en kompetensutvecklingsmetod för digitala verktyg i musikundervisningen på grundskolan. Studien riktar sig till musiklärare som undervisar i grundskolan. Undersökningen har genomförts med att först producera en podcast-serie. LÄS MER