Sökning: "Digitalt skrivande"
Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade orden Digitalt skrivande.
16. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER
17. Svensklärare och digitala verktyg : En empirisk studie om digitala verktyg i svenskämnet sett ur lärares perspektiv i årskurs 4–9
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur lärare i svenskämnet förhåller sig till digitala verktyg samt hur dessa används i svenskämnet. Studiens metod är en semistrukturerad intervjumetod med sociokulturella perspektivet och ett designteoretiskt perspektiv som teori. LÄS MER
18. Handskrift i skolan : En kvalitativ studie om lärare och elevers inställning till handskrift i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Abstract I takt med att samhället blir alltmer digitaliserat ställs stora krav på att alla medborgare, även barnen, får möjlighet att utveckla sin digitala kompetens. Genom att arbeta med olika digitala lärverktyg ska undervisningens kvalité ökas och den ska bli mer jämlik och inkluderande. LÄS MER
19. Handskrift, att vara eller inte vara? : Lärares syn på handskrift i dagens digitaliserade samhälle
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Writing by hand is not that obvious in todays digitalized society, much of what we write and read is digitized. Today we communicate via SMS, email, and social media instead of sending letters and postcards. LÄS MER
20. Digitala verktyg som pedagogiskt hjälpmedel i skrivundervisningen : En litteraturöversikt som granskar på vilka olika sätt digitala verktyg kan användas som pedagogiskt hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling i åk 4–6 i svenskämnet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Framväxten av ett digitalt samhälle har lagt avtryck i skolans uppdrag. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Digitala verktyg har också implementerats i högre utsträckning i undervisningen. LÄS MER