Sökning: "Digitalt skrivande"
Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade orden Digitalt skrivande.
21. Hjälpa eller stjälpa. Att skriva på dator : En systematisk litteraturstudie om för- och nackdelar med digitalt skrivande samt vilken inverkan det kan ha på elevers texter i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Dagens samhälle blir mer och mer digitaliserat och skolan är inte en plats där man kan undkomma den digitala verkligheten. Då digitaliseringen ökar uppkom frågor om hur detta påverkar elever i skolan. LÄS MER
22. Att skriva digitala texter : En jämförelse mellan högstadie- och gymnasieelevers skrivprocess och sluttext i en digital lärandemiljö
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
23. Digitalt skrivande i skolans tidigare år : effekter och påverkande faktorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : I denna studie kartläggs vad som påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen i skolans tidiga år (F–3) samt i vilken omfattning digitala verktyg används i skrivundervisningen. Studien syftar till att bidra till djupare kunskap och förståelse för vad som generellt påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen. LÄS MER
24. Ger mycket skrivande bra skrivande? : Om kopplingar mellan skrivande för hand och skriftlig produktion i ämnet tyska på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka kopplingen mellan att skriva för hand och skriftlig produktion inom ämnet tyska. Även skriftlig produktion på digitala enheter, samt läsning av digitala och fysiska texter undersöks. LÄS MER
25. Den delade frågan om analogt och digitalt skrivande : En kvalitativ studie om F-3 lärares upplevelser kring elevers skrivutveckling och skrivprocess.
M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie består av en undersökning om elevers skrivprocess från ett lärarperspektiv när elever skriver analogt och digitalt. Målet med studien är att ringa in några lärares reflektioner kring möjligheterna och utmaningarna med att skriva digitalt respektive analogt i förhållande till skrivutvecklingen. LÄS MER