Sökning: "Disciplinerande makt"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Disciplinerande makt.

  1. 1. Maktens betydelse i relation till elevernas lek : En kvalitativ studie om lek och makt i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hedvig Niléhn Larsen; Molly Rose; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; fritidshem; lärare i fritidshem; makt; lek; fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattade sin makt i relation till elevernas lek samt hur de uppfattade att leken kom till uttryck på fritidshemmet. Denna studie utgick från Foucaults teorier om makt som disciplinerande, nyttiggörande och normaliserande (Foucault. LÄS MER

  2. 2. Fostran och frihet. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers resonemang och arbete med barns inflytande och delaktighet i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elvira Sparre; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma pedagoger i förskolan resonerar kring sitt arbete med barns inflytande och delaktighet. Syftet rymmer även en undersökning av de möjligheter och begränsningar pedagogernas resonemang visar samt hur dessa kan kopplas till teorier kring makt och styrning. LÄS MER

  3. 3. Det disciplinerande lockbetet - En analys av kvalitetsbegreppets innebörd och funktion inom utbildningen för socialt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Anna Alexander Olsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Begreppet kvalitet används närmast som ett mantra i vägledande dokument för den högre utbildningen, men begreppets innebörd preciseras inte. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med undervisande lärare vid utbildningen för socialt arbete och syftar till att besvara frågan om kvalitetsbegreppets betydelse och funktion. LÄS MER

  4. 4. “Det finns alltid två sidor av ett mynt” : En kvalitativ studie om pedagogers handlingar i barns fria lek utifrån ett makt – och styrningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Libell; Frida Liljedahl; [2016]
    Nyckelord :fri lek; förskola; makt; styrning; Michel Foucault; teknik; önskvärd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers relation till barns fria lek i förskolan, utifrån ett makt- och styrningsperspektiv. För att kunna få syn på detta har vi använt oss av en kvalitativ studie med observationer som metodval. LÄS MER

  5. 5. Vad håller de egentligen på med i skolteaterfoajén?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Gunilla Fihn; [2014-08-14]
    Nyckelord :skola; teater; lärare; barn; makt; handling;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att skapa kunskap om barns och lärares handlingar inför mötet med teater och diskutera vad dessa handlingar har att berätta om lärares yrkeskunskaper och barns hinder och tillträde till kultur. Undersökningen studeras med kritisk diskursteori och narrativ teori genom Foucaults teorier om diskurser och makt. LÄS MER