Sökning: "Diskriminering i marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Diskriminering i marknadsföring.

  1. 1. Personaliserad annonsering och AI: Marknadsförarnas perspektiv på möjligheter och utmaningar : En kvalitativ undersökning om den AI-baserade teknikens potential och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ellinor Hansson; Lisa Tägtström; [2023]
    Nyckelord :Digital marknadsföring; personaliserad marknadsföring; CRM; artificiell intelligens AI ;

    Sammanfattning : Titel: Personaliserad annonsering och AI: Marknadsförarnas perspektiv på möjligheter och utmaningar. Problem: Det har blivit en utmaning för marknadsförare att fånga konsumenternas uppmärksamhet i det snabbt föränderliga tekniklandskapet. LÄS MER

  2. 2. Vad kommunicerar Sveriges “mest hållbara” företag om hållbarhet? : En fallstudie om vad hållbara företag kommunicerar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Magdalena Äng; [2021]
    Nyckelord :Agenda 2030; Cornerstone Model; Global Reporting Initiative; Market Analysis; Materiality Principle; Sustainable Marketing; Sustainability Reporting; Sustainable Brand Index; Agenda 2030; Hållbar marknadsföring; Hållbarhetsredovisning; Hörnstensmodellen; Marknadsanalys; Sustainable Brand Index; Global Reporting Initiative; Väsentlighetsanalys;

    Sammanfattning : The climate, the environment and sustainability work are in more focus than ever. With the growing interest in sustainability work, new opportunities with data, and technological progress, opportunities—but also challenges—are created. LÄS MER

  3. 3. Diskriminering i marknadsföring : En studie om vilken påverkandiskriminering i marknadsföring har på konsumenters attityd, förtroende och lojalitetgentemot ett varumärke

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Blerina Asllani; Sharon Arzaghi; [2021]
    Nyckelord :Discrimination in marketing; attitude; trust and loyalty towards a brand; race skin colour; gender; advertising; Diskriminering i marknadsföring; attityd; förtroende och lojalitet gentemot ett varumärke; ras hudfärg; kön; reklam;

    Sammanfattning : Samtidigt som företag försöker bygga relationer till sina konsumenter sker det ibland misstag i kommunikationen som påverkar konsumenternas uppfattning om varumärket. Detta kan exempelvis ske i form av avsiktlig eller oavsiktlig diskriminering i marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Mångfald - en komplicerad självklarhet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sara Nöjd; Annie Nyqvist; [2016]
    Nyckelord :Mångfald; kategorisering; diskriminering; mångkulturell marknadsföring; relationsmarknadsföring; storytelling; showcase.; Cultural Sciences; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall vilken, betydelse mångfald har när en plats marknadsför sig mot dess invånare. Då vårt studieobjekt är Helsingborgs stad har vi applicerat våra teoretiska resonemang på huruvida en organisation använder mångfald i marknadsföring för att främja goda relationer mellan kommunen och invånarna. LÄS MER

  5. 5. LEGO: Ensamrätt med rätt att diskriminera

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Annelie Nilsson; Tuija Nordberg; [2011]
    Nyckelord :Patent; Varumärke; Ensamrätt; Otillbörlig konkurrens; Diskriminering.;

    Sammanfattning : Studien undersöker konkurrensstrategier med hjälp av immaterialrättsligt skydd: Om, och hur, det är möjligt för ett företag att använda patentskydd som ett starkt konkurrensmedel på en attraktiv marknad?Om våra utvalda respondenter ansåg att patentstrategier leder till diskriminering av konkurrenter och kunder om företag med ensamrätt väljer att nischa sitt produktutbud? Om patenträtten behöver vidareutvecklas för att matcha lagstiftning gällande konkurrens? Är det möjligt att införa en klausul om rätt att utfärda tvångslicenser i Patenträtten som är generaliserbar och lättare att tillämpa än den vedertagna? Detta är en kvalitativ studie, i vilken vi hela tiden strävat efter att få en helhetsför-ståelse. Därför har vi varit öppna med vår tanke med arbetet för våra respondenter, och även försökt hålla oss objektiva genom arbetet. LÄS MER